Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskar om mobilprat i bil

/
  • Forskningen är avslutad.
  • Nya rön. Falubon Christopher Patten har forskat om hur mycket information en bilförare kan hantera samtidigt som denne kör bil.

Annons

Christopher Patten jobbar på Vägverket i Borlänge som expert på den mänskliga faktorn och har forskat på den psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

Avhandlingen inriktar sig på bilförarens mentala belastning.

I studien har Patten först tagit fram ett sätt för att mäta hur bilförare reagerar när man har mycket att tänka på under bilfärden.

Med hjälp av studien har Patten kommit fram till att det inte alls spelar någon roll om man har en eller två händer på ratten när man kör.

Handsfree eller inte, är alltså av mindre betydelse.

Det är vad som sägs i samtalet som avgör hur bra bilförare man är. Detta är något som förvånat Patten.

- Jag trodde att handsfree skulle underlätta bilkörningen, men resultatet för att det inte är så är slående. Det är tydligt att det är samtalet som påverkar, menar Christopher Patten.

Erfarenhet spelar också en stor roll för hur mycket information man kan hantera.

- Är man en van bilförare kan man hantera det som händer runt bilkörningen bättre eftersom man inte behöver tänka lika mycket på körningen. Detta stämmer också överens med de teorier man tidigare haft i detta ämne, menar Patten.

Avhandlingen blev klar i fredags efter över sex års arbete.

Patten hoppas nu att hans forskning uppmärksammas så att resultatet i längden kan hjälpa till att minska antalet trafikolyckor.

- Men det är inget man gör ensam. Jag hoppas nu att bilförare uppmärksammas på att allt man gör som tar koncentrationen från bilkörningen är negativt.

Patten tror inte på något totalförbud för mobilsamtal i samband med körning. Man kan nämligen lika gärna påverkas och bli distraherad av ett samtal med en medpassagerare, eller till och med av sina egna tankar.

- Det är viktigt att uppmärksamma bilförare på hur man blir distraherad när man kör bil. Och man ska se till att köra bil regelbundet. Bilkörning är en färskvara.

Själv händer det att Patten talar i mobiltelefon när han kör bil.

- Men jag undviker att prata i tätort för där händer det så mycket. Det är cyklister och hundar och barn. Jag väntar med att prata i telefon tills jag kommer ut på landsväg, säger Christopher Patten.

Fakta: Så här gick studien till

Ljusdioder har monterats in i testförarnas bilar. När dioderna blinkade skulle förarna reagera och trycka på en knapp.

Samtidigt som föraren skulle köra bil och hålla koll på ljusdioderna skulle de även svara när det ringde i telefonen.

Under samtalen har föraren fått ägna sig åt olika svårighetsgrad av huvudräkning.

Man har sedan sammanställt hur lång tid det tagit för förarna att reagera på diodernas blinkningar. Först när de bara körde bil, sedan när de också pratade i telefonen och räknade olika svåra tal med hjälp av huvudräkning.

Mer läsning

Annons