Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassans svar drar ut på tiden

Annons

Tidningen har tidigare uppmärksammat en Leksandsbos femåriga väntan på att få besked i ett arbetsskadeärende.

Så sent som för ett par veckor sedan berättade vi om mannen som nu JO-anmälde Försäkringskassan för tredje gången.

I november förra året skrev Försäkringskassan att Leksandsbons arbetsskadeärende var färdigberett, men inte avgjort. Man lovade dock JO att snarast komma in med beslutet.

- Eftersom vi efter två månader inte fått något besked från Försäkringskassan Dalarna, så tar vi upp ärendet igen, säger JO Anna-Karin Lundin.

Är det vanligt att ni måste stöta på flera gånger?

- Jag har ingen statistik på det, men det är inte speciellt vanligt. Vi vet att trycket på kontoren är stort och att man har mycket att göra, men oftast rättar man till vad som är fel redan vid remissinstansen.

Vad händer nu?

- Försäkringskassan har till den 5 mars på sig att förklara varför ärendet inte avslutats som man lovade. Det kan ju finnas en acceptabel förklaring. Vi får vänta på deras svar och se sedan.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons