Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan ska nås lättare

Annons

För att komma till rätta med svårigheterna att komma i kontakt med Försäkringskassan ska antalet handläggare i telefontjänsten fördubblas.

Det skriver Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg på Dagens Nyheters debattsida.

En undersökning visar att telefonköerna är långa och 70 procent av alla samtal når aldrig fram. Blanketterna är krångliga och det är svårt att få en personlig kontakt på Försäkringskassan.

En omorganisation krävs. Bland annat skriver Malmborg att antalet kontor ska byggas ut så att det i framtiden finns minst ett lokalkontor i varje kommun.

Genom att fördubbla antalet handläggare i telefontjänsten ska svarstiderna kortas och enklare ärenden skötas per telefon. Vidare ska specialenheter skapas för att tillgodose behovet av personliga handläggare.

Slutligen ska handläggningscentrum byggas upp på olika håll i landet för att komma till rätta med de geografiska skillnaderna i beslut.

TT

Mer läsning

Annons