Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan lovar bättring

Annons

Nästa år ska Försäkringskassan ha förbättrat sin service. Den ska bli lättare att nå och personer med långa sjukskrivningar ska få en personlig handläggare.

Försäkringskassans chef Curt Malmborg har redan tidigare lovat bot och bättring efter kritik från medborgarna om dålig service. Nu kommer förslaget till förbättringar.

Via ett och samma telefonnummer ska det nu gå att nå Försäkringskassan och för att undvika långa telefonköer fördubblas antalet anställda i telefonkundtjänsten och öppettiderna förlängs.

Dessutom ska det finnas lokalkontor i alla kommuner, totalt 330 stycken. Större kontor har öppet varje vardag och medelstora kontor ska hållas öppna några dagar i veckan. Mindre lokalkontor tar emot förbokade besök.

På omkring 90 platser i landet bygger Försäkringskassan upp försäkringscenter för olika typer av specialiserad handläggning.

Vissa personer med funktionshinder kan, liksom långtidssjukskrivna, få en personlig handläggare.

Man ska också få besked om när beslut kommer och när pengarna betalas ut.

Samtidigt som Försäkringskassan utlovar bättre kundservice pågår en bantning av kassorna med cirka 1|400 personer från dagens 16|000 anställda.

TT

Mer läsning

Annons