Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan får kritik

Annons

Försäkringskassan Dalarna får skarp kritik från justitieombudsmannen, JO, efter att försäkringskassan begått flera fel i handläggningen av en ansökan om förtidspension.

JO säger att en tjänsteman inte kan styra ett ärende efter eget gottfinnande.

Den sökande, en kvinna i Säters kommun, ansökte om förtidspension i december 1999. Kvinnan blev istället sjukskriven, och något beslut i frågan fattades inte.

Två år senare sökte hon på nytt förtidspension, men fick till svar av handläggaren att hon skulle tjäna på att ha sjukpenningen kvar så länge som möjligt.

Handläggaren uppmanade henne att återta sin ansökan från 1999, och skickade med en blankett för det.

Men enligt riksförsäkringsverket, RFV, finns det inget stöd i

lagen för att försäkringskassan ska uppmana någon att dra tillbaka sin ansökan.

RFV menar att informationen handläggaren givit kvinnan var vilseledande, och att staten kan bli skadeståndsskyldig om en person på grund av vilseledande information skulle gå miste om tillläggsförsäkringar eller förtidspension som beräknas från ansökningstillfället.

JO är kritisk på flera punkter:

Försäkringskassan har inte fattat beslut i kvinnans ansökan från 1999.

Informationen om skillnaden mellan sjukpenning och sjukpension har varit ofullständig och kunde ha varit vilseledande.

"Det är inte den enskilde tjänstemannen som efter eget gottfinnande ska styra handläggningen av ett ärende, utan handläggningen ska styras av gällande regelverk och präglas av objektivitet och saklighet.

Sammantaget är jag mycket kritisk till kassans handläggning av ärendet" skriver JO i sitt beslut.

Försäkringskassan Dalarna medger felen, och beklagar miss-arna i handläggningen.

Mer läsning

Annons