Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan erkänner felaktig hantering

Annons

Det var i november förra året som Borlängebon vände sig till försäkringskassan för att få ett intyg på sin sjukpenninggrundande inkomst.

Ett intyg han behövde för att få visum till Thailand.

På det intyg försäkringskassan skickade ut angavs dock årsinkomsten till A2770 istället för det fullständiga beloppet 277 000 kronor.

Mannen ifrågasatte omgående intyget, men försäkringskassan menade att alla ambassader förstår att A2770 betyder att årsinkomsten är 277 000 kr och att man inte kunde skriva ett intyg på annat sätt.

Detta visade sig dock vara ett grundlöst antagande av försäkringskassan då thailändska ambassaden inte alls förstod vad siffrorna avsåg.

Något som innebar att Borlängebon inte fick något inresevisum till Thailand.

Han uppsökte då ånyo försäkringskassans kontor i Borlänge.

Där höll man dock fast vid sin tidigare ståndpunkt och det intyg mannen fick denna gång var identiskt med det första.

I det läget anmälde Borlängebon försäkringskassan till JO.

JO i sin tur begärde då in ett yttrande från försäkringskassan i frågan.

Yttrandet inkom till JO den 2 januari i år och i det medger försäkringskassans länsdirektör Johan Almesjö att man agerat på ett felaktigt sätt.

"Försäkringskassan anser att det inte är lämpligt att hantera en begäran från en kund på det sätt som gjorts. Vi beklagar att NN inte fick en handling som på ett tydligt sätt utvisade den begärda uppgiften", skriver Almesjö i yttrandet till JO.

All berörd personal vid försäkringskassan i Borlänge har nu fått en genomgång av vilka rutiner som gäller i den här typen av ärenden.

JO har ännu inte fattat något beslut i frågan.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons