Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagande - på schemat

Annons

Under hösten 2005, och hela 2006 och 2007 ska barn, ungdomar och studenter vid högskolan få utbildning om företagsamhet och hur man tar tillvara idéer.

Än är det inte klart att projektet kan genomföras. Region Dalarna går fortfarande runt med håven för att få in pengar till satsningen. Mycket talar för att det går i lås.

I så fall kommer Nutek att stå för det största bidraget, 2,9 miljoner kronor, Region Dalarna 1,3 miljoner, länsstyrelsen 800 000 kronor och Ljungbergsfonden 600 000. Sedan tillkommer en mindre summa från länsarbetsnämnden.

I sommar blir det klart om pengarna kommer in. Om det går som planerat kan projektet starta till hösten.

Varför vill man då satsa sex miljoner på detta?

I inlagan till Nutek skriver Region Dalarna att länet tappar arbetstillfällen i basindustrin och att befolkningsutvecklingen har stagnerat och att det hotar utvecklingen. Länet är i stort behov av yngre entreprenörer. Brukstraditioner och den låga utbildningsnivån är en del av förklaringarna till den svaga utvecklingen av privata nya företag, sägs det i presentationen.

För att öka företagsamhen ska de unga utbildas om entreprenörskap, från förskolan och uppåt.

De allra yngsta, de mellan fyra och sex år, ska "visualisera sina drömmar och tankar" vilket ska göra dem mer initiativrika och kreativa. Låg- och mellanstadiebarn ska bland annat hitta på egna lösningar på vardagsproblem.

Från Vansbro kommer en idé som kan spridas över länet. I projektet Vilda Vansbrovinkeln gör högstadieungdomar uppfinningar. Arbetet är mycket framgångrikt, enligt Göran Carlsson.

Region Dalarna vill att fler elever ska få kunskaper om företagsamhet. Entreprenörsutbildningen inom Ung företagsamhet (UF) har i dag svårt att nå elever inom de praktiska utbildningarna. Därför ska en satsning göras mot dessa ungdomar.

Och de studenter som läser vid Högskolan Dalarna för att bli sjuksköterskor, socialarbetare och lärare ska få utbildning som uppmuntrar till entreprenörskap och innovativt tänkande med sikte på alternativa driftsformer.

Gunnar Olsson, vid det pedagogiska utvecklingscentret hos Högskolan Dalarna, tror inte att det blir helt lätt att få alla lärarna att utbilda eleverna i entreprenörskunnande.

- Det finns förväntningar från samhället i övrigt att skolan ska innehålla allt möjligt. Det kan möjligen leda till en viss trötthet, säger han.

Från en del kan det uppfattas som att entreprenörskunnande inte tillhör skolans normala uppdrag. Det är en missuppfattning, menar Gunnar Olsson. Enligt hans uppfattning följs läroplanen och utvecklar elevernas kreativitet och kunskaper om samhället.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons