Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ford förnekar köpare av Volvo

Annons

Uppgifterna om Fords försäljningsplaner för Volvo Personvagnar fortsätter. En närstående källa till företaget bekräftar planerna, skriver Wall Street Journal på måndagen. Samtidigt förnekar Ford kontakt med någon köpare.

Därmed ska USA:s näst största bilföretag ha ändrat sin inställning att Volvo inte är till salu. Bakgrunden är att Fords marknadsandelar krympt snabbare än beräknat i USA. Samtidigt går koncernen med stora förluster, i fjol hade den ett minus på 12,6 miljarder dollar, motsvarande omkring 80 miljarder kronor.

I fjol måste biljätten belåna de flesta av sina fabriker för kunna få fram kontanter.

Ford ska också ha satt en prislapp på Volvo PV och begär åtta miljarder dollar för sitt svenska bilmärke, drygt 53 miljarder kronor, uppgav Sunday Times på söndagen.

Försäljningsbeslutet fattades för två veckor sedan men när det ska ske har inte fastställts, uppgav tidningens källor. Inte heller har någon bank fått uppdraget att handskas med affären. Priset kan också justeras om dollarn fortsätter att förlora i värde.

Ända sedan det ekonomiskt svårt blödande Ford sålde Aston Martin i början av året har uppgifterna återkommit gång på gång om att det är dags att även sälja Volvo. Även möjliga köpare har pekats ut, bland dem Wallenbergsfärens maktbolag Investor, svenska Volvo Lastvagnar, tyska lyxbilstillverkaren BMW och franska biljätten Renault.

Varje gång uppgifterna om försäljning har dykt upp har Ford blankt avvisat dem.

Den här veckan väntas Ford få bud på de två andra märkena i sin så kallade premiumgrupp med lyxiga europeiska bilar, brittiska Jaguar och Land Rover. De två säljs i ett paket för omkring en miljard pund, omkring 14 miljarder kronor. Ford fick 479 miljoner pund för Aston Martin.

Ford betalade nära sju miljarder dollar för Volvo PV 1999.

Fordkoncernen i sin helhet gör jätteförluster liksom den europeiska premiumgruppen, med undantag av Volvo som beräknas ha gett en vinst på en halv miljard dollar i fjol _ Ford redovisar dock inte enskilda märkens resultat.

Försäljning av ett bilmärke försvåras av att Fordkoncernen integrerat delar av de olika märkenas produktion. Flera märken har samma komponenter, till exempel bidrar Volvo med sitt säkerhetssystem.

TT

Mer läsning

Annons