Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbifart var en genomfart

Annons

Den regeln bryter PH mot genom att envetet kalla det avsågade RV 50-projektet i Ludvika för "förbifart Ludvika". Det tog oss tio år att förmå Vägverket att upphöra med detta oskick. Det krävdes att vi fick hjälp av byggnadsnämnden i Ludvika, som 1994 på alla genomföranderitningar för de åtta detaljplanerna textade "genomfart" var 300:e meter.

Vi hjälper gärna till att visa en detaljplan för PH, så att han kan bli övertygad om att det reservat, som för 70 år sedan stakades för en förbifart, nu skulle resulterat i en ny genomfart. Den, som vägrar att inse detta faktum, kan aldrig begripa, varför ett projekt som i 20 år stötts av den oheliga alliansen Vägverket, länsstyrelsen och kommunfullmäktige i Ludvika, som en blixt från klar himmel för de närmast sörjande, plötsligt förpassas till papperskorgen av regeringen.

Företrädare för (s), (m) och (c), som stött projektet tycks totalt förvirrade, när Ulrica Messing förklarar varför arbetsplanen upphävts med att först peka på projektets stora olönsamhet, sedan hänvisa till de många överklagandena, som dessutom aldrig upphört och senast betona dess negativa miljöeffekter.

Det är populärt bland politiker att klaga på att vi gräsrötter ej är tillräckligt informerade. Hade de politiker som nu är så överraskade bemödat sig om att läsa endast en tiondel av överklagandena, så hade de för länge sedan insett pudelns kärna.

Man kan inte pressa in en ny genomfart i ett 60 meter smalt och 70 år gammalt reservat tvärs igenom bostadsområden utan att det blir orimligt dyrt. Utförs det dessutom med närmast Örtendahlsk motorvägsstandard med fyra planskilda trafikplatser inom fem kilometer i den småstadsidyll som Ludvika fortfarande är, så leder det till:

1) Sveriges dyraste 13-metersväg per kilometer 2) massvis av protester 3) förstörd miljö.

Lägg därtill de svåra ingreppen i byarna Persbo och Gräsberg så förstår man att det bara kunde sluta på ett sätt, när förståndet äntligen fick råda (hjälpt på traven av lite ekonomisk klarsyn).

Det är dags att alla vaknar och inser, att en upphävd arbetsplan betyder start från ruta ett igen. Visst är det beklagligt att vi i Ludvika och många genomfartsåkare förlorat 20 år i planeringen, men förhoppningsvis kan många fler lära sig något från vårt misstag.

K-A Eriksson

K-A Eriksson företräder föreningen Samverkan för Förbifart som aktivt motarbetat den nu skrotade vägsträckningen av riksväg 50.

Mer läsning

Annons