Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrars engagemang räddade skolan i Falun

Annons

Debatt |

Individuella programmet försvinner inte utan stannar och förstärks ekonomiskt med riktade pengar - undervisningen där ska förbättras - och man aviserar också ny lärlingsutbildning, förbättrade yrkesutbildningar och praktik till alla elever. Dock finns inga ekonomiska löften. Ämnesbetyg förvandlas till kursbetyg, och historia blir ett nytt kärnämne: två länge efterlysta åtgärder.

Alla kurser ska präglas av det program eleven läser - men de nationella proven ställer fortfarande exakt samma krav på en teoretiskt studieinriktad elev som på en praktiskt arbetande yrkesinriktad.

Vid Lärarnas riksförbunds kongress i maj redovisades hur kommuner i bister ekonomisk kris över hela landet skär ner inom skolan. Var femte kommun säger upp lärare trots växande barnkullar. Kommuner satser hellre på rondeller och uppvärmda gågator, trots att 67 procent av väljarna i senaste valet såg skolan som den viktigaste frågan.

I Falun har vi än så länge inte fullt ut drabbats av den här sparchocken, mycket tack vare föräldrars stora engagemang under hösten 2003 mot planerade nedskärningar. Vi fick en skattehöjning, men så länge den kom barnen till godo accepterade väljarkåren ett ökat skatteuttag.

Samtidigt blir kommunens ekonomiska läge allt mer prekärt. I dagarna lämnade Faluns borgerliga opposition sitt budgetförslag. Man följer i stort majoritetens linje men vill gardera sig genom att ta in 10 av de 18,4 miljoner kronor staten ger Falu kommuns skolor i Wärnerssonpengar. Riksdagspolitiker har öronmärkt de pengarna för att de ska ge en utökning av antalet vuxna just i skolan. Att ta pengar från skolan bekymrar inte oppositionsrådet Mikael Rosén. I en intervju i FK meddelar han att:"vi tror inte det blir någon nämnvärd kvalitetsförsämring för det. Det går ju inte som nu att enbart räkna skallar i skolan utan man måste också titta på hur många som arbetar nära barnen".

Den inställningen kan ge oss ett nytt perspektiv på samhället! Sluta "räkna skallar" på sjukhus och inom ordningsmakten; titta bara på hur många som plåstrar om patienter och burar in brottslingar rent handgripligt.

Gå igenom exportsektorn och rationalisera bort alla som inte sliter på golvet. Och sluta "räkna skallar" när det gäller politiker. Håll bara fast vid de som direkt följer väljarnas direktiv, inte sant?

Det är i skolan det avgörs om alla ska få sin chans. Barns och elevers framtid beror inte på hur ett arbete är organiserat utan på hur mycket tid varje lärare kan ägna varje elev. Det är i mötet elev-lärare framtiden formas. Och finns där inte tillräckligt med lärare... hur blir det då? Vilken ljusnande framtid möter kommande års studenter?

Annika Öyen

Annika Öyen är biträdande

kommunombud för Lärarnas

riksförbund i Falun.

Mer läsning

Annons