Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrar på trafikskola

Annons

Den 1 januari träder lagen om introduktionsutbildning för privat övningskörning i kraft.

Därefter måste alla som ansöker om tillstånd för att vara handledare först gå tre entimmeskurser hos en av Vägverket godkänd utbildare.

På Affas trafikskola har man dock ännu inte ansökt om att bli utbildare.

- Jag är i valet och kvalet om hur jag ska göra. Jag har nyss varit på kursen som Sveriges trafikskolors riksförbund och Vägverket anordnar för oss trafiklärare och har inte tagit något beslut än, säger chefen Esko Löfgren.

Varför inte?

- Det är ömsom vin och ömsom vatten. Först och främst är det byråkrati så det står härliga till. Sedan är det ju faktiskt så att jag ger bort jobb till privata utbildare. Det är som om en bilmekaniker skulle lära mamma och pappa att laga bilen, så att de slipper åka till verkstaden.

- Det var många på kursen som hade de här tankarna och de jag pratat med ligger lågt, säger Esko Löfgren.

Göran Winroth, som äger Görans trafikskola i Hedemora, gör - tvärtom. Han har redan fått sin ansökan om att bli utbildare beviljad.

- Visst kan man se privata handledare som konkurrenter, men jag tycker hellre vi ska se dem som kollegor, säger han.

- Dödsolyckorna bland unga är det som ligger bakom den här nya lagen och det gemensamma målet är att utbilda säkra trafikanter. Det är det viktiga.

På Åkes trafikskola är man lika positiva.

- Som det varit har vi aldrig haft någon gemensam plan att gå efter, nu kan vi knyta upp föräldrarna på ett annat sätt, säger chefen Stefan Löfdahl.

Också Mattias Jansson, Mattias trafikskola i Ludvika, har ansökt om att bli introduktionsutbildare.

- Det kommer att bli bra både för eleven och för handledaren och jag tror inte alls vi förlorar kunder på det, säger han.

Gunlög Stjerna, presstaleskvinna på STR, räknar med att 600 av de 800 anslutna trafikskolorna till slut kommer att bli introduktionsutbildare för privat övningskörning.

- En absolut majoritet är för införandet av den här lagen, säger hon.

- Faktum är att ungdomarna inte har någon del i att "nollvisionen" har börjat ge resultat och vi måste börja hantera det.

- Det handlar inte om att ersätta trafikskolorna, men 90 procent av eleverna kör även privat och kvaliteten måste höjas på den delen av utbildningen, säger Gunlög Stjerna.

MOHAMED YOSEF, ASYLSÖKANDE I HEDEMORA, BERÄTTAR OM DE KRÄNKNINGAR HAN UTSATTS FÖR PÅ MIGRATIONSVERKETS KONTOR DÄR. MARKUS JOSEFSSON

Mer läsning

Annons