Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För trångt till vänster

Annons

-Det blir för trångt och osäkert att komma fram på vänstra sidan, konstaterar Mats Norell, ordförande i Ludvika båtklubb, vars medlemmar står inför en jätteinvestering - och mycket eget jobb.

Den nästan 170 meter långa stenpir som ska sträcka sig ut i Väsman blir grunden till båtklubbens marina och ett framtida utflyktsmål för Ludvikaborna.

Det handlar om en total investering på nästan tre miljoner kronor, där Norell uppger att två tredjedelar faller på stenpiren.

-Den kommer att innehålla uppskattningsvis 14000 kubikmeter sten och det kanske kommer att gå åt 1300 till 1400 lastbilslass.

AEB är ett av tre företag som lagt anbud på transporterna och eftersom deras anbud var lägst lutar det åt att det blir AEB som får jobbet.

Enligt Mats Norell finns två alternativ varifrån bergmassorna ska hämtas och att den frågan är inte avgjord ännu.

Kommunens planeringschef, Jan-Erik Eriksson, säger att man i ett tidigt skede konstaterade att det var olämpligt att använda den vänstra sidan om restaurangen för lastbilstransporterna:

-Markförhållandena var osäkra och det finns bara en stenmur mot vattnet som håller emot. Så att restaurangen flyttades en bit hade ingen betydelse för den bedömningen. Det finns också bättre utrymme på andra sidan.

Och med samordning mellan restaurangbyggarna och transportörerna tror planeringschefen att de två projekten ska kunna samköras på ett bra sätt.

I och med att Kristensen med rekordfart fick igenom sitt restaurangbygge försattes båtklubben i ett besvärligt läge.

-Det har varit diskussioner sedan 1969 om den nya hamnanläggningen och vi hade tänkt att göra slag i saken inom ett par år. Men nu fick det gå mycket snabbare, säger Mats Norell.

När båtklubben i söndags höll medlemsmöte om den nya marinan var uppslutningen större än någonsin.

-Vi kunde aldrig tänka oss att det skulle komma så många. Det var någon som räknade till att vi var 92, säger Mats Norell.

Och mötet var enhälligt om att gå vidare med det stora projektet.

Nu väntar båtklubben på länsstyrelsens miljötillstånd och Norell hoppas att lastbilarna ska börja rulla nästa månad.

Klubben måste låna pengarna till marinabygget.

- Eftersom det här blir en anläggning tillgänglig för allmänheten tycker vi att kommunen kunde ha tagit kostnaden för bygget av piren och att vi i båtklubben hade stått för själva brygganläggningen, kommenterar Mats Norell, som ändå vill ha sagt att han tycker att man fått bra uppbackning från kommunens sida när det gäller projektet.

Förutom den stora ekonomiska investeringen handlar det för båtklubbens medlemmar om en omfattande arbetsinsats, när bryggsektionerna ska på plats. Dessutom kommer brygganläggningen vid Lyviken att demonteras och bogseras till den nya marinan.

Klubbens medlemmar kan också räkna med en fördubbling av hamnavgiften, från i genomsnitt 700 kronor till 1500 kronor per år.

-Vi har differentierade priser beroende på hur stora båtarna är.

Till detta kommer medlemsavgiften i klubben.

I Lyviken kommer sjösättning och upptagning av medlemmarnas båtar att ske även i framtiden, eftersom det inte finns utrymme för det vid den nya marinan.

-Vi kommer att öka båtplatserna från 144 till 210. Det är ett enormt intresse att få plats vid den nya anläggningen. Det ringer folk dygnet runt, säger Mats Norell.

Går det som han hoppas ska den nya marinan kunna tas i bruk till sommaren.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons