Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För fler än SJ

Annons

Efter en av de senare större reshelgerna, söndag den 28 maj, var det kaos på SJ:s avgång från Mora klockan 16.27. Ett hundratal resenärer stod i gångar och vestibuler. I stället för att öka kapaciteten drar SJ nu in den avgången. I den tidtabell, som börjar gälla söndag den 18 juni, har resenärerna från Siljansbygden bara två avgångar söderut att välja mellan, på söndagar. En går från Mora klockan 14.27 med byte i Borlänge och den andra är ett direkttåg som lämnar Mora klockan 18.23.

Det är inte bara Siljansbygden som drabbas av den bristande sittplatskapaciteten på järnvägen mellan Mora och Stockholm (Siljansbanan och Dalabanan). Det påverkar möjligheterna att ta tåget till Malung (Västerdalsbanan) och till Borlänge och Falun.

Trafiken på Dalabanan styrs i hög grad av ett antal starka lokala politiker, som är vana vid att uppvakta SJ. De har sett till att SJ återinförde X 2000. I höst blir det ytterligare en avgång med X 2000 på vardagar mellan Stockholm och Falun. Det är bara behovet av tjänsteresor som styr.

Med tanke på den viktiga roll som turismen har för hela Dalarna frågar man sig varför ingen engagerar sig i ökad trafik på Dalabanan under de större helgerna och under vanliga helger? Vad gör Siljan Turism och andra lokala turistorganisationer?

Engagerade personer på Gotland skapade Gotlandsflyg när de såg att det fanns behov av mer trafik till och från Gotland. Det har blivit en succé och trafiken sker med inhyrd kapacitet. Det kan vara dags att skapa en liknande organisation i Dalarna som med utgångspunkt i lokala intressen skapar en attraktiv tågtrafik till och från Dalarna.

Inom kort avregleras chartertrafiken på järnväg vilket öppnar nya möjligheter men redan i dag finns det privata tågbolag som har kunnande och kapacitet för turist- och evenemangstrafik på Dalabanan, som Tågkompaniet och Grand Nordic Travel (Inlandsbanan).

JAN-ÅKE BOSELL JAN-ÅKE BOSELL ÄR FLITIG DEBATTÖR FÖR IDÉGRUPPEN VI RESENÄRER

Mer läsning

Annons