Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fonus köper Aspmans

Annons

Walfridsson menar att det var Åke Aspman som tog initiativet till affären. Fonuskoncernen nappade på erbjudandet. Hade de inte gjort det hade de öppnat upp för konkurrensetableringar.

Namnet Aspmans begravningsbyrå blir kvar, och det blir Mattias Lundström som blir ansvarig för verksamheten. De båda begravningsbyråerna kommer att drivas helt fristående gentemot varandra. Det innebär att de kommer att konkurrera med varandra fullt ut.

Walfridsson menar att Aspmans begravningsbyrå ska leva sitt liv precis som tidigare med egen profilering, egna broschyrer och egna färger. Verksamheten ska leva vidare i Åke Aspmans anda.

Kjell Walfridsson pekar på Fonus som inrättningen med ett mer styrt kvalitetssystem. Aspmans har ett friare upplägg och det ska synas mot kunden.

- Ibland påverkas folk av personkemin.

Fonus hade förra året cirka 55 procent av marknaden i Leksand. Aspmans runt 45 procent. Fonus dotterbolag Momentos köp av Aspmans ska vidmakthålla konkurrenssituationen i bygden. Samtidigt noteras att affären gör att Fonuskoncernen tar ett bastant grepp över begravningsentrepenörmarknaden i Leksand.

Övertagandet av Aspmans begravningsbyrå skulle ske på onsdag men av olika anledningar tog Mattias Lundström över ansvaret redan den 17 maj.

Hur tror du reaktionen blir bland befolkningen?

- Hoppas den blir positiv, säger Walfridsson. Det var Åke Aspman som tog initiativet. Det blir en bra lösning för befolkningen. Reaktioner blir det alltid hur man än gör.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons