Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folk i Ludvika måste besinna sig

Annons

Jag har framför mig en utförlig beskrivning av Vägverket 1989 års förordande, alternativ 4. I oktober samma år beslöt Ludvika kommunfullmäktige att tillstyrka detta alternativ. Hur det blev sedan med alla överklaganden vet vi, och till slut sade regeringen nej.

Jag har varit yrkesförare i 38 år. Jag har trasslat mig genom Örebro, Karlstad, Enköping och många andra städer i rusningstrafik och vet hur besvärligt detta är. Dessa städer har nu utmärkta genomfarter. Fler exempel är Kopparberg och Lindesberg, som sparar mycket tid för yrkestrafiken. Är man turist och vill se dessa orter är det bara att svänga in.

En genomfart i centrala Ludvika är helt förkastligt. Tänk bara på all husrivning, till exempel av buss-garaget. Vad skulle en flytt ut ur stan betyda, med all tomkörning? Inte bara fram och åter på dagen utan även för service, reparationer, och så vidare.

Genomfart genom stan betyder även övergångsställen, till exempel det framför järnvägsstationen. Där går folk som blindgångare över gatan - man har ju laglig rätt - och fordonen får stanna upp.

Alla som berörs av var vägen ska gå måste snart få besked. Tragiskt för många som inte vet hur det blir. 2004 meddelade regeringen att riksvägen plockats bort ur planen för väginvesteringar, bland annat för att det fanns en stark opinion mot vägalternativet.

Nu, 2007, står problemet och stampar på samma fläck.

GUNNAR BERGLUND

Mer läsning

Annons