Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fokus på genusfrågor

Annons

Jämställdhets- och genusdagarna började med att jämställdhetsgruppen presenterade sig. Den består av representanter från olika fackliga håll, Anita Ryskåsen, Gigi Karlestedt och Ulf Ohlsson, förutom Liselotte Alanko som inte kunde närvara.

Ulf Ohlsson, human resource-samordnare hos Västerbergslagens Utbildningscentrum, var den som fick presentera passet. Detta faktum medförde genast en diskussion i auditioriet.

Om tio personer i en grupp ska samarbeta, som består av nio kvinnor och en man, är det oftast mannen som får ordförandeskapet. Varför är det så?

- Som forskare tycker jag det är intressant att reflektera över, sade Marta Ronne i pausen som i sin föreläsning berättade hur ämnet ibland bemöts av elever med fnitter och gäspningar.

Ronne är filosofie doktor i litteraturvetenskap vid Centrum för Genusvetenskap, Uppsala universitet. Även Fredrik Bondestam, filosofie doktor i sociologi vid samma institution, föreläste under dagen.

Ronne pratade om könet som en betydande maktaxel och varför det är så kontroversiellt med feminism. Bland studenter möts hon ibland av orden "Jag är minsann ingen feminist", "Vi har aldrig varit förtryckta".

Men med ålder och kunskap sker en förändring. Studenter på C- eller D-nivå eller på magisternivå har märkt att det krävs mer av dem som kvinnliga studenter.

- Det är omöjligt att hålla sig till enstaka uttömmande definitioner av vad feminism är. Det finns ingen kvinnans ståndpunkt, sade Marta Ronne.

Ronne använde sig av Beverly Skeggs ord om feminismer: Individens kunskap om och inställning till feminism uppstår ur ojämlika materiella relationer, personliga erfarenheter och för personen tillgängliga tolkningsramar.

Hon framhöll vikten av att diskutera och föreläsningen spände från feminism i världen till genus i undervisningen.

Måndagens föreläsningar fick bland annat vara underlag för tisdagens reflektionsgrupper.

I VBU:s jämställdhetsplan, som reviderats under åren, beskrivs bland annat arbetsförhållanden på skolan. I en analys av den sammanlagda sjukfrånvaron för år 2003 som är 7,4 procent står kvinnor för 6,1 procent av sjukfrånvaron och männen för 1,3 procent.

Vad kan det bero på?

- Det är sådant som vi har diskuterat i dag. Det kan väl vara att kvinnor är i en utsatt situation där de tar ansvar för hemmet och har en stor arbetsbörda, säger utbildningschef Åke Sandberg.

Under punkten lönefrågor konstaterar man att lönenivån för män och kvinnor är jämn. Under 2003 har medellönen för en lärare varit 23 410 kronor i månaden. Vidare har VBU en förhållandevis hög medelålder, 49 procent är över 50 år och bara 7,5 procent av personalen är under 30 år.

Fördelningen av antalet anställda män och kvinnor i lärargruppen är jämn. Hur är fördelningen bland rektorer?

-Just nu är det på rektorssidan, få se, fem manliga och två kvinnliga rektorer, säger Sandberg.

Sandberg berättar vidare att VBU i år prioriterar demokrati, inflytande och arbetsmiljö och att han ser jämställdhets- och genusdagarna som en väckarklocka.

SARAH HJÄLM

Mer läsning

Annons