Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygstriden fortsätter

Annons

I praktiken betyder detta att det blir Skyways och inget annat flygbolag som kommunen direktupphandlar trafiken med fram tills den "riktiga" upphandlingen är klar.

Kristdemokraterna, socialdemokraterna och vänstern yrkade avslag och s och v reserverade sig dessutom mot beslutet.

Att nuvarande avtal med Skyways inte förlängdes rakt av, som tanken var, beror på att länsrätten knäppt kommunen på fingrarna, dels i en dom den 23 januari i år, men också i ett beslut i fredags att nämnda upphandling tills vidare inte får avslutas.

- Man kan säga att vi tar ner svansföringen lite grann och böjer oss för länsrätten. Men vi håller inte med om att någon upphandling pågår, säger kommunalrådet Lars Matsson-Frost (c).

För att förhindra flyguppehåll när nuvarande avtal med Skyways går ut den 27 mars, beslutades om direktupphandling.

- Vi har nu säkrat så att det inte blir något stopp i flygtrafiken, hoppas Matsson-Frost.

Här vill dock flygbolaget European Executive Express AB, EEE, ha ännu ett ord med i laget. Dess vd, Martin Lindskog, kallar kommunstyrelsens beslut i fredags för "ytterligare ett fall av lagtrots från Mora kommun".

- Vi kommer att gå in med en ny inlaga till länsrätten på måndag, där vi ber länsrätten stoppa Mora kommuns direktupphandling av flyg, sade Martin Lindskog på fredagseftermiddagen.

Den borgerliga enigheten sprack ännu en gång vid kommunstyrelsens sammanträde när Berndt Martinsson (kd) yrkade avslag på förslaget till beslut.

- Man behöver inte söka första bästa lösning hela tiden. Det kan finnas alternativ som är både långsiktigare och billigare. Både kommunen och flygbranschen skulle vinna på långsiktiga lösningar, säger Berndt Martinsson.

Bernt Persson, socialdemokraterna, efterlyser också långsiktiga lösningar för flyget.

- Vi vill ha flyg, men vi sätter oss emot kostnaderna för flyget, säger Bernt Persson, som tycker att kommunledningens hantering av flyget är "knasig".

- Man fattar kortsiktiga beslut "fem i tolv" varje gång om subventioner till flyget. Kortsiktiga upphandlingar kostar en miljon kronor mer för varje år, jämfört med långa upphandlingar.

Lars Matsson-Frost säger att nu har andra flygbolag också möjlighet att lämna in anbud i den upphandling som kommer att ske, efter direktupphandlingen.

- Beslutet om en ny upphandling innebär i varje fall att vi inte ska behöva dra på oss något skadestånd, säger Matsson-Frost med anledning av flygbolaget Europeans aviserade skadeståndskrav ifall det visar sig ända upp i högsta instans att kommunen brutit mot reglerna i den tidigare upphandlingen.

BERIT OLARS

Mer läsning

Annons