Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygolyckan på Barken utreds

Annons

Det var i söndags som ett mindre flygplan vid start från sjön Barkens is gick igenom isen och blev stående med framdelen ner i sjön.

Lagstiftningen är sådan att alla olyckor med flygplan eller helikoptrar ska utredas. Men vid en olycka av den här typen blir det inte någon större utredning. Det hela sköts på Luftfartsinspektionen i Norrköping och därefter får piloten ett påpekande i skriftlig form om han på något vis gjort fel.

- För detta är det inte troligt att det skulle bli aktuellt med att dra in certifikatet, säger Carl Olsson.

När det handlar om var en pilot får landa med sitt flygplan finns det reglerat i luftfartens regelverk. Det ska i första hand ske på en flygplats, men det kan även ske på andra platser. Exempelvis på en enskild landningsbana, åkrar, sjöar med flygplan som har pontoner eller på en sjöis.

När det handlar om att landa på en sjöis har piloten hela ansvaret för att det kan ske på ett säkert sätt.

- Piloten är skyldig att personligen kontrollera isen och om det behövs i förväg borra för att mäta tjockleken, säger Carl Olsson.

Han anser att det som hände i söndags verkar lite vårdslöst hanterat av piloten. Han borde ha låtit någon kontrollera isen innan han landade.

- Det duger inte att titta på isen från luften och utifrån det göra en bedömning av hur tjock isen är.

Att piloten vid söndagens olycka var 70 år är inget som innebär några försvårande omständigheter enligt Carl Olsson.

- Det finns krav på att de som är över 65 år två gånger om året ska genomgå en läkarundersökning för att få behålla flygcertifikatet, säger Carl Olsson.

Han betonar att det är bara speciella flygläkare som får utfärda friskintyg för förlängning av flygcertifikat.

- Dessutom ska piloten ha minst 12 flygtimmar det senaste året och minst en timme med flyglärare under de senaste två åren.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons