Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygklubben: "Vi är skärrade"

Annons

Männen var på väg hem till Malmö när olyckan inträffade i tät dimma.

- Det är högt där vid Skinnaråsen. Men vad olyckan beror på vill jag inte spekulera i. Om det är motorfel eller något annat. Det ska i alla fall inte vara något problem om planet är utrustat för molnflygning - och piloten är utbildad. Jag vet inte hur det står till i detta fall, säger Ingmar Lind.

Olycksplanet, en Cessna 172, är en av de säkraste flygplantyperna på marknaden.

- En nu 40 år gammal modell som fortfarande tillverkas. Den är fyrsitsig och utrustad med en motor. Ett bra plan. Flygplanens volvo, säger Lind.

Vid kollisionen deformerades planet kraftigt.

- Det är också så det ska vara. Allt utom cockpit ska fungera som en deformationzon. Vingar och stjärt ska ta emot smällen, säger Ingmar.

Under helgens flygfest i Siljansnäs deltog 89 gästande plan från hela Norden och norra Europa. Under söndagen lyfte ett 40-tal plan från Siljansnäs. Lika många valde dock att stanna kvar på marken på grund av de låga molnen. En del flygbesökare tog tåget hem.

- Det ingår i ekvationen att inte starta om planet inte kan framföras i det väder som för tillfället råder, säger Ingmar Lind.

Mer läsning

Annons