Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyghistoria i Mockfjärd

/
  • Kort. Medlemskortet i Nordan berättigade innehavarna till en uppstigning i planet Nordan och med Dan Ericson vid spakarna.
  • Flygdagbok. I sin flygdagbok antacknade Dan Ericson omsorgsfullt landningen i Mockfjärd.
  • Tidningsklipp. Den 1 oktober 1948 skrev Borlänge Tidning om Norströms-Olles flygfältsplaner.
  • Medlemskort. 85-årige Bo-Åke Ericson visar upp ett medlemskort i Flygklubben Nordan, som senare blev Mockfjärds Flygklubb.
  • Pionjärer. Olle Norström, stående, tillsammans med Dan Ericson vid planet Nordan.

Annons

I år, då en grupp intressenter jobbar hårt för att förverkliga planerna på Himmelslätta Airpark, firar flyget i Gagnef 60-årsjubileum.

Då, under efterkrigstiden, fanns det planer på att anlägga ett flygfält i Västanbäcken i Mockfjärd.

- Det var framför allt Norströms-Olle som ville ha en start- och landningsbana i bygden, minns 85-årige Bo-Åke Ericson.

Som så mycket annat i Mockfjärd kan ortens flyghistoria härledas till företagarprofilen, affärsmannen och legendaren Kymmer Matts Matsson. Det var nämligen tillsammans med två av KM Mattssons dottersöner - direktören och stålindustriexperten Dan I Bernhard Ericson och direktören Bo-Åke Ericson - som fabrikören Olle Norström köpte ett tvåsitsigt flygplan av typen Klemm 35.

- Olle ville ha planet till Mockfjärd och den 24 augusti 1947 landade Dan, som utbildat sig till stridsflygare, i Västanbäcken. Det var den första inflygningen i Mockfjärd och startpunkten för flygintresset i Gagnef, berättar Bo-Åke Ericson.

De tre flygintresserade männen bildade föregångaren till Mockfjärds Flygklubb och Gagnefs Flygklubb.

- Det skedde den 27 september 1947 i Minas pensionat och kafé intill brofästet och den fick namnet Flygklubben Nordan. Årsavgiften på 25 kronor berättigade medlemmarna till en uppstigning med planet och med Dan vid spakarna. Otaliga är de uppstigningar som därefter gjordes, särskilt vintertid, från Tansen, Lövsen, Rosen, Gruvan och Dalälven.

De första tre bokstäverna i klubbnamnet var hämtade från Olle Norströms efternamn och de tre sista från Dan Ericsons förnamn. Mockfjärds dåtida allt-i-allo Hjalmar Sandin blev klubbens förste ordförande.

Dan gjorde många flygturer till - eller möjligen från - Mockfjärd. Till de flitigaste passagerarna hörde brodern Bo-Åke, som 1946 skjutsat sin föräldrar till Mockfjärd och fattat tycke för en ung flicka, Karin eller Kaila, som visade sig vara dotter till Olle Norström. Det innebar att det blev en och annan flyg- och friartur till Mockfjärd.

Och Bo-Åkes intresse för flyg - och kärlek till Kaila - har bestått. Han och Kaila är fortfarande ett par och bosatta i Djurmo och i hemmet har de bevarat fakta, i form av bland annat fotografier, block med medlemskort i Flygklubben Nordan och Dan Ericsons flygdagbok med uppgifter om hans utbildning och anteckningar om de första årens flygningar.

Olle Norström avled 1962. Dan kom att försörja sig som stålindustriexpert och direktör. Under sin "aktiva" tid verkade han inom Avesta Bruk i bland annat Johannesburg i Sydafrika, Sao Paulo i Brasilien och de sista åren före pensioneringen som teknisk direktör hos Böhler i Wien.

Han har, som brodern väljer att uttrycka det, gjort sin sista inflygning i den bygd som han under ett liv med jobb på många platser i världen ändå betraktade som hemma. Dan Ericson avled i november i fjol i Wien, där han kremerades.

På söndag gravsätts han, som han själv uttryckt önskemål om, i sin morfar Kymmer Matts Mattssons familjegrav på Mockfjärds kyrkogård.

Då sätts en punkt för ett stycke lokal flyghistoria.

Då tar en flygpionjär mark - för gott.

Fakta:

Mer läsning

Annons