Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygbolag oense om rabatten

Annons

I nästa vecka skulle det ha varit klang och jubel vid Dala airport i Borlänge. Feststämningen får vänta. Trafiken till Köpenhamn kommer nämligen inte igång som planerat den 19 augusti. Nu talas istället om trafikstart 16 september:

- Kommunen tycker att det är för osäkert att dra i gång nu när vi inte får genomgångspriser med SAS, säger Jörgen Gustafsson.

Vilket innebär att för den som ska vidare ut i Europa blir det sannolikt billigare att flyga med Skyways till Stockholm och vidare till Köpenhamn, än med Värmlandsflyg direkt till Köpenhamn. Det kan handla om en prisskillnad på 1 000-3 000 kronor. Noterbart är att SAS äger 25 procent av Skyways.

- Vi har förhandlat med SAS en längre tid, men kört fast. Nu går kommunen in och drar det politiskt, säger Jörgen Gustafsson vid Värmlandsflyg.

Om SAS i det här fallet missbrukar sin dominerande ställning menar Gustafsson att andra får bedöma.

- Men det är klart att det är konstigt.

Vad Värmlandsflyg nu kommer att göra för egen del återstår att se. En möjlighet kan vara att knyta andra partners till sig så att linjen ändå blir attraktiv, även utan kopplingen till SAS.

Dala airports vd Jean-Marie Skoglund tycker förstås att det är tråkigt att trafiken inte kommer igång som planerat. Men han säger att flygplatsen inte kan göra något åt situationen, det är en sak mellan flygbolagen. Han avvaktar den vidare utvecklingen, och de som vill boka biljett informeras om läget. På Dala airports hemsida har inte den nya situationen lagts in, där talades i går om trafikstart 19 augusti.

Jean-Marie Skoglund säger att det är av yttersta vikt att det blir genomgångspriser om Köpenhamnstrafiken ska igång. Med genomgångspris betraktas exempelvis sträckan Borlänge-London som en. Utan genomgångspris är Borlänge-Köpenhamn en sträcka, Köpenhamn-London en, vilket medför högre biljettpris.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons