Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera villor skonas

Annons

-Vi tittar på om vägen vid Matmagasinet ska svänga av ner mot Lorensbergatjärn och gå bakvägen upp till avfarten mot Lyviksberget. Förslaget innebär att vägen byggs nära tjärnen och den stora fördelen är att man inte behöver riva tio villor ovanför Matmagasinet, förklarar Anders Hjärtedal som är projektledare vid Vägverket.

En annan idé,som NLT tidigare redogjort för, är att höja vägen vid Matmagasinet så det blir möjligt för gående och cyklister att ta sig mellan Matmagasinet och Dollarstore utan att behöva passera över riksvägen.

-Det finns ju en gångtunnel i området men tyvärr är det många som inte använder den utan går över vägen. Höjs riksvägen så förbättras trafiksäkerheten, förklarar Hjärtedal.

Arbetsgruppen, där det sitter med folk från Vägverket, Banverket och kommunen, var i höstas inriktad på att lägga fram sitt slutförslag i december. Men så kom idén om att bygga en tunnel under järnvägen vid Hammarbacken och arbetet med övriga riksvägsgenomfarten fick skjutas på framtiden.

I veckan stod det klart att kommunledningen anser att en tunnel vid Hammarbacken blir för dyr. I stället för de 30 miljoner som det kalkylerades med i december har mer noggranna beräkningar visat på kostnader på ända upp till 80 miljoner. Därmed faller tunnelprojektet och arbetsgruppen kan åter koncentrera sig på jobbet med genomfarten från Skeppmora i söder till Hammarbacken i norr.

-Den 13 - 14 juni arrangerar vi en nationell konferens i Ludvika om stadsutveckling. I god tid före konferensen ska vi vara klara med förslaget om stadsutvecklingen och den framtida trafikmiljön genom Ludvika, tror och hoppas Anders Hjärtedal.

NLT har i flera artiklar ingående redogjort för de förslag som diskuterats i arbetsgruppen. Hjärtedal har för dagen inga större nyheter att rapportera utöver idén om att ge vägen en ny sträckning i Lorensbergaområdet.

En detalj som är ny är dock att arbetsgruppen nu tror att Wing-Wa-huset kan klara sig undan rivning när Valhallavägen byggs om. Däremot verkar det fortfarande som att sju villor vid Valhallavägen måste lösas in och rivas.

-Beträffande kullen vid före detta Valhallaskolan har vi tidigare sagt att den bör sprängas bort. Nu tycker vi att kullen kan få vara kvar och därmed sparar vi 5,7 miljoner kronor.

I övrigt har gruppen fortfarande uppfattningen att det ska byggas en rondell i korsningen riksvägen-Snöåvägen, en bro över riksvägen mellan Malmgatan/Mossplan och ABB och en gång- och cykelvägsbro från Engelbrektsgatan över riksvägen och järnvägsområdet ned till Väsmanstranden. Det är ännu oklart om gruppen kommer att föreslå byggande av en rondell vid Vasagatan och rivning av bussgaraget.

Osäkerhet råder också om vilken trafiklösning som förordas vid Lidl-området. Blir det en ny bro och väg från Lidl via området vid Roths äng till Skuthamn eller ska riksvägstrafiken även i framtiden ledas förbi Stadshuset och rondellen och vidare mot Borlänge/Grangärde?

Anders Hjärtedal berättade i november att det skulle kosta 205miljoner kronor att förverkliga de förslag som lades fram vid den så kallade charetten i maj i fjol. Hjärtedal hävdade att kostnaderna måste bantas med minst 50 miljoner men nu verkar det inte vara så viktigt.

-Det som är viktigast är att vi hittar de bästa lösningarna som håller långsiktigt. Om det kostar 125, 150 eller 200 miljoner har mindre betydelse.

Om den nya tidplanen håller där ett förslag läggs fram i sommar, när kan de första byggarbetena starta?

-Här kvarstår min tidigare bedömning att det är realistiskt att tro på byggstart om fem år, svarar Vägverkets projektledare.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons