Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler vajerräcken och alkokontroller

Annons

Lugna Dalom blev ett begrepp - som dessutom ledde till att medelhastigheten i länet sjönk rejält.

Men det var ett par år sedan.

Därefter har utvecklingen för svåra trafikolyckor på dalavägarna pekat åt fel håll.

Nu är det dags för en ny kraftsamling kring trafiksäkerheten.

- Kalla det gärna Lugna Dalom 2, men nu handlar det inte bara om hastighet utan om samarbete kring trafiksäkerhet i stort, säger Siewert Andersson, chef för Dalarnas Trafiksäkerhetsförbund.

Han har tagit initiativ till att ett trafiksäkerhetsråd återigen finns i länet. I går var det avstamp med seminarium i Borlänge.

Myndigheter, organisationer och företag uppmanas avge avsiktsförklaringar om vad de tänker göra för bättre trafiksäkerhet.

Länspolismästare Matts Johansson lämnade sin redan i går:

- Vi ska försöka göra 50 000 utandningsprov i år, i stället för tidigare planerade 32 000. Målet är nykterhetskontroll av varje stoppad bilist.

- Vi ska öka kontrollerna av bilbältesanvändning och hastigheter. Poliser runt om i länet ska delta mer i trafiksäkerhetsarbetet. Några, Mora exempelvis, gör det redan i stor utsträckning. Men närpolisområdena måste generellt bli mer på bettet.

Polisen hoppas också kunna dra i gång den så kallade Skellefteåmodellen, där rattfulla förare snabbt ska erbjudas vård.

En annan satsning är samarbetet med bilprovningen och Vägverket om en kontrollstation vid bilprovningen i Hedemora.

Vägdirektör Håkan Wennerström berättade om planerna:

- Vägverket har blivit idiotförklarade två gånger när det gäller vajerräcken. Först för att vi skulle bygga vajerräcken, sedan för att vi inte bygger tillräckligt snabbt. Mittseparering är en mycket framgångsrik trafiksäkerhetsåtgärd.

För närvarande finns 56 kilometer väg i länet med mittseparering.

- Fram till 2007 kommer vi att ha ytterligare fem mil.

- Fler gång- och cykelvägar och säkrare korsningar i form av fler cirkulationsplatser ska också genomföras, säger Wennerström.

Kjell Johansson från Mittåkarna och Björn Floresjö från Dalatrafik gav goda exempel på hur man kan jobba med trafiksäkerhet. Bland annat krav om alkolås och trafiksäkerhetscertifiering.

Skoleleven Morgan Pettersson från Örnsköldsvik gav sin unga syn på trafiksäkerhet. Fartgupp och 30-skyltar utanför skolan, bestämmelser för hur föräldrar får köra, och bussfålla var praktiska exempel från hans skola.

- Varför inte använda sand utanför vägarna, som man gör vid Formula 1-lopp, som bromsar upp bilen när den kör av vägen, tipsade han.

Många företag och organisationer var på plats. Men några saknades också: Framför allt tunga politiska företrädare.

Men de ska med i arbetet.

- Jag ska skicka ett brev till alla politiker som har månadslön och kräva dem på en avsiktsförklaring, sa Siewert Andersson.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons