Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler SJ-resenärer än någonsin

Annons

Den 23 januari kommenterade Falu Kuriren en av Banverket beställd undersökning, med ytterst skarp kritik mot SJ:s prispolitik. SJ:s presstjänst har skickat en kommentar.

I forskningsrapporten sägs inte att SJ skulle vinna en kvartsmiljard på att sänka sina priser med 20 procent.

Järnvägsföretagen skulle göra det, men SJ är inte längre det enda järnvägsföretaget i landet.

Kjell Jansson, som utfört undersökningen, menar vidare att den kapacitetsökning, som skulle behövas pga ökad efterfrågan, skulle kunna lösas genom att haka på fler vagnar på tågen eller att köra fler turer.

På våra X2000 tåg kan vi inte haka på vagnar och banans kapacitet tillåter oss inte att köra tätare turer. Det betyder att det intäktsökningar som skulle följa av sänkta priser inte automatsikt leder till ökad lönsamhet då de är förenade med ökade kostnader.

Det måste ändå finnas en viss realism i det förutsättningar under vilka en forskare kommer fram till vissa saker. Att det sen ur ett samhällsekonomiskt perspektiv skulle vara lönsamt är en helt annan diskussion.

SJ är idag ett företag som ska verka på marknadsmässiga grunder. Det har riksdag och regerings bestämt.

Forskningsrapporten hävdar att en prissänkning med 20 procent skulle leda till en ökad lönsamhet för SJ.

- Rapporten förstärker en återkommande missuppfattning att allt färre väljer att resa med tåg. Så ser inte verkligheten ut. Vi har under de senaste åren haft en stadigt ökad tillströmning av resenärer. 2001 ökade antalet resenärer med fem procent och intäkterna ökade kraftigt, säger Michael Wikström chef division Fjärrtrafik SJ.

- Självfallet är det så att sänkta priser leder till ökad efterfrågan. Ökad efterfrågan som skapas av en allmän prissänkning leder dock sällan till ökade intäkter. Även om efterfrågeökningen skulle medföra intäktsökningar leder detta inte automatiskt till ökad lönsamhet, utan beror helt på vilka kostnader den medför, fortsätter Michael Wikström.

Utredare föreslår ökad turtäthet i kombination med att haka på fler vagnar som en lösning på de kapacitetsproblem som skulle uppstå. En lösning som inte är möjlig då alla vagn- och lokresurser utnyttjas till bristningsgränsen på grund av den efterfrågan som finns.

Kortsiktigt finns inga vagnar tillgängliga för att förstärka de lokdragna tågen och det går heller inte att köra fler turer med X 2000. På flera linjer kan är inte tätare turer något alternativ då kapaciteten på spåren säger ifrån.

- Trots de pressade resurserna försöker vi genom riktade lågpris fylla våra tåg ytterligare. Vi har aldrig erbjudit så många att resa med våra lågpriser som idag, avslutar Michael Wikström.

KAJSA MOSTRÖM

Mer läsning

Annons