Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler rondeller byggs

Annons

- Är bara korsningen tillräckligt stor går den att göra om till en rondell, säger Anders Eklund, trafikingenjör på Borlänge energi.

Den olycksdrabbade korsningen mellan riksväg 70 och Mårdgatan är högaktuell för en ny rondell, eller cirkulationsplats som är den riktiga benämningen.

Det verkar inte finnas någon uttalad smärtgräns för hur många cirkulationsplatser en stad kan bygga.

- Ur trafiksäkerhetssynpunkt är rondeller på riksvägar att föredra framför korsningar. I en fyrvägskorsning finns 16 kritiska konfliktpunkter som kan leda till en kollision. I en rondell behöver bilisten endast bry sig om vem som kommer från vänster, säger han.

Röda vägen är endast ett par hundra meter lång, men har hela sju stycken rondeller.

Med nästan 30 rondeller på en sådan begränsad yta konkurrerar Borlänge med Växjö om titeln som Sveriges rondellhuvudstad. Men det är inte alla som är nöjda med det stora antalet.

Kritiska röster har höjts om att kostnaderna för byggandet av rondeller är alldeles för höga.

Dessutom har synskadade svårt att ta sig över vägen när ljudsignaler saknas.

- Jag vet att kommunen håller på att försöka hitta en lösning för de synskadade, säger Anders Eklund.

Han håller inte med om att rondellerna kostar mer än de smakar.

- Effekten på trafiksskador gör att det är välinvesterade pengar. Dessutom är driftskostnaderna billigare än att ha trafikljus i korsningarna.

Nyligen blev rondellen klar i korsningen Smedjebacksvägen-Rommevägen.

Backarondellen är den mest trafikerade, men har även vunnit pris för sin skönhet i en av tidningens omröstning. Konstnären Jörg Jeschkes skulptur Plymen vann priset som Dalarnas vackraste.

- Jag håller med läsarna, men Jeschkes andra skulptur Svisch i rondellen vid Röda vägen-Tjärnavägen är också vacker.

MATTIAS SJÖBERG

Mer läsning

Annons