Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler mitträcken för säkerhets skull

Annons

Mitträcken ska förhindra svåra mötesolyckor.

- Vi strävar efter nollvisionen, att ingen ska behöva dö eller skadas allvarligt i trafiken, säger Bo Bävertoft på Vägverket i Dalarna.

Det kostar ett par miljoner kronor per kilometer att bygga mitträcke. En summa som Bävertoft tycker är väl använda pengar.

- De svåra olyckorna har minskat på de vägsträckor som är mötesfria. Vi borde ha infört det här för längesedan, säger han.

Däremot ökar olyckorna genom att bilister kör in i räcket, det är dock inget som oroar Bävertoft.

- Att få en plåtskada på bilen går ju inte att jämföras med att någon skadas eller dör.

För att en väg ska kunna få mitträcke måste den vara minst 13 meter bred, helst 14 meter. Körfältet ska vara minst 5,3 meter, annars blir det för trångt mellan väggrenen och räcket. Även mindre vägar ska bli säkrare.

- Sidområdena måste göras bättre. Kör man av vägen så ska man landa mjukt, det ska till exempel inte finnas några stora stenar i diket, säger Bävertoft.

Den största vägåtgärden i Dalarna i år är ombyggnaden av riksväg 50 till fyrfältsväg mellan Ornäs och Falun. Kostnaden beräknas till cirka en halv miljard kronor.

Ett arbete som skjuts på framtiden är upprustningen av riksväg 68 från Horndal till gästrikegränsen. Beräknad start var 2004 till 2005, men av Vägverkets senaste arbetsplan framgår det att vägrustningen inte finns med bland de arbeten som ska startas inom de närmaste fyra åren.

MARLENE ANDERSSON

Mer läsning

Annons