Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler missnöjda med hantverkare

Annons

Fler svenskar klagar på hantverkstjänster i hemmet. Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har ökat med 24 procent hittills i år jämfört med 2006.

Fram till den 20 juni hade 581 personer klagat hos ARN på hantverkstjänster i sina hem. Motsvarande siffra förra året var 467. Det handlar mest om missnöje med renoveringar av badrum och kök.

Ungefär hälften av anmälningarna leder till ett utslag i ARN. Av dessa går cirka hälften på anmälarnas linje. Men det betyder inte att de får ekonomisk ersättning eller arbeten omgjorda i sina hem. Just hantverksbranschen är sämst på att följa ARN:s utslag. Bara cirka 67 procent följer ARN:s beslut, jämfört med 80 procent bland övriga företagare.

Tre branschorganisationer som TT talat med säger att de inte märkt av någon ökning bland sina medlemsföretag och skyller i stället på att efterfrågan lockar fram oseriösa företagare.

Jan-Eric Allberg, vd på Golvbranschens riksorganisation, påpekar att konsumenterna också blir allt mer fixerade vid priset.

Branschorganisationen Målaremästarna säger sig inte ha något medlemsföretag som hamnat i ARN i år. Att klagomålen ökar tror vd:n Arne Jacobsson beror på att ROT-avdraget försvann.

TT

Mer läsning

Annons