Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler betygssteg

Annons

Det närmar sig betygssättning och som elever har vi funderat över vårt nuvarande system. Som de flesta vet kan man i dag få IG, G, VG och MVG och frågan är om det skulle behövas ännu ett steg.

Det är nämligen så att skillnaden mellan svagt och starkt godkänt betyg är väldigt stor. För stor anser vi.

Skillnaden mellan G och VG är bra mycket större än hoppet från VG till MVG. Dessutom sätter lärarna oftast ut minus- och plustecken vid rättningar och det visar på behovet av fler steg.

Enligt en undersökning i DN är vi inte ensamma om åsikten. Ett antal elever blev tillfrågade om de tyckte det fanns behov av ytterligare betygssteg och majoriteten svarade ja.

Vissa partier önskar avskaffa allt vad betyg heter, men vi förstår inte riktigt den tankegången. Betyget är ju ett slags omdöme som visar elevens kunskaper i olika ämnen utan att vara för personlighetsfärgat.

Alla har vi väl känt press över dessa bokstäver som har en sådan makt, men samtidigt gör de oss mer fokuserade och fungerar som en morot inför inlämningsuppgifter och provskrivningar.

Finns det inga betyg, vad ska då användas för bedömningskriterier när ansökan till högskolor och universitet skickas in?

Man kan inte lägga för stor vikt vid intagningsprov, då de tenderat sig vara missvisande, och omdömen är alltför luddiga.

Alltså borde politikerna och Skolverket titta över dagens betygssystem så de studerandes prestation får en rättvis bedömning.

VBU-ELEVER

Mer läsning

Annons