Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flås bra för gravida

Annons

De välvilliga råden från läkare och barnmorskor om att gravida kvinnor bör dra ned på sin träning gör betydligt mer ont än gott. Den gravida kroppen har naturliga mekanismer för att se till att barnet inte överhettas.

För några år sedan var det snarare regel än undantag att den gravida kvinnan fick höra att hon skulle ta det lugnt och inte anstränga sig. Barnet kunde drabbas av både överhettning och syrebrist, trodde läkare och barnmorskor. Föreställningarna lever kvar hos många inom professionen, trots att nya rön visar att motion tvärt om är bra för kvinnan.

Den allmänt lägre kroppstemperaturen tillsammans med en ökad mängd blod i kroppen, en ökad cirkulation i huden och en mer effektiv svettningsförmåga ligger förmodligen bakom fenomenet, skriver Lindqvist med kollegor - ST-läkaren Katarina Fröberg vid samma sjukhus samt professor Jouko P Pirhonen, verksam i Oslo - i senaste numret av Läkartidningen.

En frisk gravid kvinna bör träna som vanligt och gärna minst 30 minuter om dagen. Det sunda förnuftet kommer att säga ifrån när vila är att föredra, så som vid svår blodbrist, sjukdom eller extrem över- eller undervikt, enligt de nya rekommendationerna.

Med tanke på det växande problemet med övervikt i befolkningen är det extra olyckligt att många kvinnor slutar att träna inför sitt stundande moderskap. En kvinna som föder två barn ganska tätt och som kanske gör ett flera år långt uppehåll i sin träning kommer sannolikt inte i gång igen överhuvudtaget - med allt vad det innebär av ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och annat.

TT

Mer läsning

Annons