Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FK på besök i Dalfors

Annons

Den gamla järnvägsstationen står kvar med både stationsnamnet på väggen och perrongen utanför. Men det var ett tag sedan sista tåget gick härifrån - närmare bestämt den 28 maj 1960. Rälsen mellan Göringen och Dalfors revs sedan upp redan samma sommar. Men stationshuset står kvar som om ingenting hänt och påminner om Dalfors storhetstid.

Numera bor Britta och Lasse Nordqvist här. Britta kommer från byn och de köpte det gamla stationshuset 1996. Sedan år 2000 har de bott här permanent. Inne har de till stora delar bevarat miljön i väntrummet och rummet där stationspersonalen arbetade.

- Vi har gjort om väntsalen till sovrum, berättar Lasse och visar runt i lokalerna. Här finns fortfarande de gamla biljettluckorna kvar mellan väntrum och personalrum. Och på sidan finns de gamla postfacken kvar , med namnen under bevarade.

- Jag var här som barn och hämtade post i fack nummer nio, berättar Britta. Hennes fars namn finns fortfarande kvar under facket.

Det är som tiden stått still - med lite fantasi kan man ana hur det såg ut här när människor fortfarande satt i väntrummet i väntan på rälsbussen.

Om järnvägsstationen, med affären som låg bredvid, tidigare var byns centralpunkt är det numera lanthandeln som fyller samma funktion för de 70 bofasta i byn. Här hittar tidningen Margareta Häll som äger och driver lanthandeln med hjälp av man och barn. Hon har bott i byn i 30 år.

- Det är ett familjeföretag. Det går runt i varje fall, förklarar hon.

Sedan 1997 har Margareta arbetat med butiken som har ett imponerande sortiment. Affären betyder mycket för för byn och dess invånare:

- Det gör allt för byn det, säger Sune Andersson som kommer in och handlar när tidningen är på besök.

Och Kaj Munck som också kommer in för att handla håller med:

- Man får vara glad så länge den finns kvar. Det som inte finns här går ju dessutom att beställa hem, säger han.

Under sommaren fördubblas befolkningen i den lilla byn och dessutom har det nyligen varit ett tyskt scoutläger i byn med ett 50-tal ungdomar.

Bil eller användande av kompletteringstrafik är nödvändigt för de som bor här:

- Strax före klockan 12.00 går bussen förbi och mot Edsbyn och sedan går den förbi igen klockan 13.20 när den går tillbaka. Så man får vara snabb och handla i Edsbyn, säger Margareta Häll skämtsamt.

Nere vid dammen har det byggts fisktrappor. Bredvid dammen står den gamla masugnen. Den stod tidigare i Tungsen men efter att ägaren till Dalfors bruk major Didron fick tillstånd så flyttades den till Dalfors. Malmen hämtades bland annat från Rällsjöbo gruvor i Leksands socken. Masugnen var i drift fram till brukets nedläggning år 1872. Ett av många minnen från Dalfors storhetstid under bruksepoken. Som av en tanke ligger fisktrapporna vid dammen bredvid masugnen och påminner om drömmar om ökande fisketurism - det som kanske kommer att bli en av Dalfors framtidsnäringar och få bygden att blomstra på nytt...

Fotnot: Läs mer om järnvägshistorien i Dalfors i boken "Göringen-Dalfors - tretusen tvåhundra meter järnvägshistoria", av författarna Christer Hammare och Bengt Sandhammar. Läs även mer på: www.dhdj.nu

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons