Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fiskar efter marknad

Annons

Moström var med och startade sportfiskeföretaget för några år sedan och har hela tiden funnits med i bakgrunden i bolaget. Han är involverad i flera olika företag, bland annat gratistidningen Metro.

De som hade ansvaret för fishit. com hade problem med att få någon riktig fart på verksamheten och de rent ekonomiska bitarna fungerade dåligt.

- Under hösten 2003 var problemen så allvarliga att något måste göras och eftersom jag hade förslag på vad som borde göras blev det en naturlig konsekvens att jag tog ansvaret för bolaget, berättar Moström.

Sedan dess har det pågått ett intensivt arbete med att få ordning på bolaget.

- Jag har genomfört en rad förändringar och nu är det åter en positiv utveckling av företaget och dessutom en viss lönsamhet.

Fortfarande är den svenska marknaden den starkaste, men det pågår ett arbete med att utveckla internetsidor på andra språk och med andra valutor.

- Vi har i dag en sajt på engelska, med priser i dollar och pund och dessutom på några europeiska språk med priser i euro.

Med flytten till Smedjebacken och Lernbo kommer företaget att gå in i en ny fas. Dels handlar det om en utveckling av produkterna och dels insatser mot nya marknader. Dessutom kommer de att öppna en butik i Lernbo.

- Det finns många som gärna vill ta och känna på grejerna innan de slår till och då är det bra att ha en butik, säger Moström.

Hans vision är att butiken ska bli ett utflyktsmål för fiskeentusiaster från både Sverige och Europa.

- Vi kommer till en början att ha öppet fyra timmar om dagen och en anställd som har ansvaret, blir intresset stort är det självklart att öppettiderna ökar och det blir fler anställda.

I hela konceptet ingår det även att utveckla fisketurismen.

- När jag berättat att vi ska flytta till Dalarna och Smedjebacken, får jag oftast frågan om det går att fiska där, berättar Daniel Moström.

Företaget har jobbat hårt för att utveckla egna varumärken inom sportfisket. Bland annat en egen serie wobbler.

- Vi har döpt dem efter stora kända lögnare, bland annat Judas, Brutus och Raskenstam.

Under hösten kommer de att lansera en ny serie och den får namn efter bra fiskeplatser.

- För att påminna lite om flytten kommer en att heta Smedjebacken.

Hur många anställda som behövs är helt kopplat till hur företaget utvecklas.

- Klart är att det finns stora möjligheter att expandera i Lernbo, både när det handlar om att få större lokaler och mer personal, säger Moström.

Han kommer för egen del att flytta till Lernbo, med sin hustru och deras två barn.

- Vi ser mycket positivt på det och vi är övertygade om att det kan vara bra för våra barn att växa upp i dessa trakter, säger Moström.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons