Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fiffel för 100 miljoner?

Annons

Arbetet med att förbättra riksväg 50 från Falun och norrut har pågått till och från under senare år. Entreprenör för den nu aktuella etappen, mellan Enviken och Balungen, är NCC.

Samma bolag som Konkurrensverket misstänker för olaglig kartellbildning.

Även Vägverket produktion är misstänkt för att delta i olaglig kartellbildning och Vägverket har därför beslutat att koppla in en extern granskare för att reda ut eventuell inblandning i kartellverksamhet.

NCC fick entreprenaden på den nu aktuella vägsträckan den 4 juli förra året. Enligt Kjell Myk-lén, funktionsansvarig för upphandlingar i Vägverket Region Mitt, följde anbudsförfarandet gängse rutiner:

Vägverkets anbud spreds ut på marknaden genom ett samarbete med Informationsgruppen i Hudiksvall och Byggfakta i Ljusdal, företag som har som affärsidé att informera om exempelvis anbud bland marknadens aktörer.

- De annonserar ut anbuden i sina tidningar, som marknaden prenumererar på. Sen har vi dessutom ett register av entreprenörer där vi kan göra en körning, välja ut ett tiotal entreprenörer som verkar passande och skicka anbudet direkt till dem, säger Kjell Myklén.

Fem entreprenörer lämnade offert på anbudet:

MBA i Järvsö

NCC i Söderhamn

Dalaväg AB i Falun

Skanska i Borlänge

Vägverket produktion i Falun

När Vägverket Region Mitt vägde samman pris och "mjuka parametrar" (se faktaruta), visade det sig att NCC hade bäst anbud.

- Vi köpte samtidigt ett sidoanbud. Man ersatte fräsning av den gamla asfalten med rivning. Vi sparade 315 000 på det. NCC hade det sidoanbudet, men de var lägst i pris redan innan.

NCC pris blev efter sidoanbudet 27 785 581 kronor. Dyraste anbudet låg på 33 miljoner.

Den första större etappen av förbättringar på vägen mellan Falun och Enviken gällde sträckan från Falun till Rostberg som invigdes hösten 2000.

Då hette entreprenören PEAB och etappen hade en slutkostnad på 90 miljoner kronor.

Även om Kjell Myklén inte misstänker några oegentligheter bakom Vägverkets nuvarande kontrakt med NCC, så kan han inte lämna några garantier.

- Man kan naturligtvis inte vara hundraprocentigt säker i något fall. Har man gjort en överenskommelse företagen emellan så kan det ju nästa gång vara Dalaväg som är billigast och NCC dyrast, säger han.

- Men vi tror inte att man haft något samarbete i det här fallet. Vi fick dessutom ett skriftligt "nej tack" från PEAB och Grytnäs Gräv AB på grund av bristande resurser vid anbudstillfället, de hade sina resurser uppbundna på något annat jobb helt enkelt.

MICHAEL MARKLUND

Mer läsning

Annons