Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick nej i första ronden

Annons

Tidningen har tidigare berättat om att Falu kommun dragit in Glenn Buskas rätt till riksfärdtjänst med specialfordon. 1999 beviljades han detta för att han skulle kunna åka från Linghed till sin pappa i Stockholm. I februari i år blev det stopp. Kommunen drog in riksfärdtjänsten med specialfordon. Han fick i stället riksfärdtjänst för att åka specialtaxi till järnvägsstationen i Falun, att åka tåg till Stockholm och att åka specialtaxi från centralstationen och till pappans hem.

Glenn Buskas och hans anhöriga i Linghed protesterade. De tyckte att det var obegripligt hur man kunde göra inskränkningar i riksfärdstjänsten när hans handikapp var lika stort som tidigare. Glenns sjukdom, arthrogrypos, är kronisk och gör att han endast kan röra huvud och hals.

Eva Karlsson säger att hon och hennes make har åkt med Glenn till Stockholm med tåg en gång sedan specialtaxin drogs in.

De åkte med Glenn på en lördag, sov över i Stockholm och åkte hem på söndagen.

- Jag är personlig assistent åt honom. När han åker ner till sin pappa var 14:e dag är det min fritid. Att få tag på en ledsagare är lättare sagt än gjort, säger Eva Karlsson.

Glenn är besviken men tänker inte ge upp.

- Jag får ingen assistent som kan åka med mig. Min mor och Lasse (hans styvfar) kan inte åka med hela tiden, säger Glenn Buskas.

Han är orolig för vad som kan hända när han ska åka tåg. Vad händer om det blir stopp och det blir byte till buss? undrar han.

Per Pettersson, controller på socialtjänsten i Falun, förklarar kommunens linje när det gäller riksfärdtjänst. Han vill inte tala om ett enskilt fall utan talar rent generellt.

- Man har inte färdtjänst och riksfärdtjänst på livstid längre. Undantag görs för dem över 80 år, säger Per Pettersson.

Att kommunen dragit in ett antal tillstånd för riksfärdtjänst med specialfordon beror på att kollektivtrafiken har anpassats för att kunna ta emot handikappade. Bussar och tåg är antingen anpassade eller kommer att bli det i högre grad. Det gör att kommunen kan minska antalet speciallösningar.

Det blir billigare för kommunen men det är också i enlighet med vad handikapporganisationerna önskat. De har fört fram att de med rörelsehinder ska få färdas på samma sätt som övriga i samhället och därmed även resa till lägre kostnader än de dyrare speciallösningarna.

- När anpassningen kommer då vill man inte riktigt vara med. Då får man försämrad service, säger Per Pettersson.

Det kan exempelvis gälla att man måste passa tider och byta fordon.

Länsrätten går i sin dom på kommunens linje och hävdar att Glenn Buskas handikapp inte hindrar honom från att åka tåg till och från Stockholm. Tågen har inbyggd lift och därför kan Glenn ta sig av och på tåget sittandes i sin permobil, menar länsrätten.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons