Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fiasko som förskräcker

Annons

Sälen och Idre upplever en väldigt bra vinter. Av olika skäl är turistströmmen intensivare än tidigare. För att komma till Sälen och Idre-fjällen (jo, jag vet att det egentligen ska heta Transtrandsfjällen i Sälen!) är skidvännerna beroende av sina bilar. I varje fall huvudsakligen. Några kommer, särskilt under veckosluten, med buss, men det stora flertalet färdas i egen eller hyrd bil.

Jag har därför under årens lopp hävdat att det är vägarna, inte järnvägen, som är Dalarnas, och inte minst Västerdalarnas, viktigaste fråga när det gäller infrastrukturen.

Järnvägen är viktig när det gäller kommunikationen mellan Mora/Falun/Borlänge och Stockholm. I takt med ökad osäkerhet när det gäller flyget blir dessa tågförbindelser allt angelägnare. Det strul som varit ofta förekommande under hösten och nu i vinter på linjen Stockholm-Dalarna är givetvis helt oacceptabelt.

Massor av resenärer kan referera om missade mötestider och försenad ankomst till Stockholm eller Dalarna på grund av problem med tågförbindelserna.

Men dessa bekymmer överskuggas av vinterns elände i den regionala tågtrafiken.

Vilka risker skulle inte Sälen-turismen utsatts för om stockholmare och göteborgare varit hänvisade till tåg på Västerdalsbanan i vinter?

Tänk dig själv: Stockholmsfamiljen (två vuxna och två minderåriga barn) tar taxi från förorten till Stockholms central, fortsätter med tåg till Borlänge, där familjen möts av beskedet att inget tåg finns att tillgå till Sälen. Därför blir det omlastning till buss och färd mot Sälen. I Sälens by blir det en ny omlastning till en buss som tar resenärerna till sina respektive anläggningar eller stugområden.

Tidsåtgången för denna Sälen-tripp blir sannolikt så omfattande att fjällalternativet i Dalarna knappast i fortsättningen framstår som det givna.

Det oslagbara resealternativet är att ta bilen från förorten i Stockholm till stugan i Sälen! Det näst bästa måste vara bussen och därefter kommer tåget - om och när det går!

Därför tycker jag att det också politiskt vore så självklart att åtminstone de politiker som jobbar lokalt och på dalabänken borde satsa all sin energi på vägfrågan i stället för att ödsla kraft och prestige på en utbyggnad av järnvägen till Sälen.

Fiaskot med Tåg i Bergslagen och/eller Reginatågen borde betyda att olika beslutsfattare drar vettiga slutsatser.

En sådan vore att vi i den kommande valrörelsen slipper lyssna till utspel från partierna om vikten av att Västerdalsbanan rustas och byggs ut till Sälen.

Däremot ska jag, och säkert många med mig, välkomna och ge stöd åt dem som vill kämpa för en regionalpolitik som ger Dalarnas olika hörn vägar så att det skapas förutsättningar för en överlevnad. Inte bara för våra välkomnade turister utan framför allt för oss som väljer att bo och verka i länet. Även under normalvintrar som nu...

Utan en förbättrad infrastruktur kommer Dalarna att förblöda! Det är en skräckbild för mig, som blivit allt tydligare.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons