Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Festlig tåginvigning

Annons

Den som väntar på att de nya Itinotågen tas i trafik får dock ge sig till tåls ännu ett tag.

- Vi räknar med att sätta in tågen i januari och att trafiken ska gå för fullt i mars, sade Agne Sjögren från Tåg i Bergslagen.

Han passade också på att lova att från och med måndag är det slut på trafiken med ersättningsbussar längs Västerdalsbanan.

Nu var det ändå det nya tåget som hade huvudrollen och en av de som med stort intresse synade nyheten i sömmarna var förre redaktören och tågivraren Erik Wanfors.

- Jag tror på en renässans för persontrafiken längs Västerdalsbanan trots att SJ har odugligförklarat sig själv genom att försöka stoppa trafiken nu när vi äntligen får moderna fordon, sade herr Wanfors något syrligt.

Även Agne Sjögren anser att SJ:s senaste utspel inte är något att ta fasta på.

- Skulle vi investera 60 miljoner kronor på en bana som ska läggas ned? Det finns först och främst ett avtal som sträcker sig till 2006.

Itinotågen består av två sammankopplade vagnar som tar 100 sittande resenärer. Den moderna strömlinjeformade designen med stora panoramafönster, bekväma fåtöljer och luftkonditionering ska se till att tågresandet blir mer attraktivt.

Om tåget blir den succé som alla hoppas på återstår att se. Först i vinter får vi svaret om tåget klarar autentiska vinterförhållanden.

- Det är alltid problem med helt nya tåg men vi har tagit lärdom av de problem som vi haft med Reginatågen, sade Olle Ek och Steffen Tuerk som var tillverkaren Bombardiers representanter på plats.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons