Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fem olika alternativ till framtida järnväg

Annons

Det kommer att dröja tills efter år 20015 innan bygget av hela järnvägssträckan kan påbörjas, eventuellt kan kortare sträckor närmast Falun och Borlänge byggas tidigare.

- I framtidsplanen till 2015 ingår inte hela sträckan, säger Susann Appelqvist, projektledare på Banverket.

I dag utnyttjas banan mellan Falun och Borlänge maximalt och Banverket tvingas säga nej till tågbolag som vill trafikera sträckan. En ny järnväg med dubbelspår alternativt enkelspår har utretts och finns för samtliga de fem alternativen. Banverket.

- Ett dubbelspår ger högre kapacitet men det kan även bli ett bra resultat med enkelspår om det byggs på rätt sätt, säger Ove Staflin på Banverket, som funnits med i den planering som pågått sedan början av 1990-talet.

Under nästa år ska Banverket besluta vilket av de fem alternativen (se kartan) som man ska gå vidare med och göra en detaljerad underökning.

De förslag som presenterades i går var i form av korridorer, 200 meter breda områden inom vilka järnvägen kan dras.

Det är därför oklart för de berörda fastighetsägarna som inom de fem alternativen hur deras mark och hus påverkas.

- Inom varje korridor finns det bostäder. Sen försöker man så långt som möjligt att undvika att någon påverkas, säger Ove Staflin.

Redan nu har kommunerna i Falun och Borlänge förordat den sträckning som ligger längst bort från Runn. Med bland förslagen finns också att bygga ut den befintliga banan.

I alla utom ett av de fem alternativen kommer järnvägen att även i fortsättningen gå genom Ornäs, men med ett annat utseende. Inga obevakade järnvägsövergångar och en planskild korsning i Ornäs.

- Ett helt nytt spår påverkar orörd mark. Men ju mer bebyggelse man har intill desto större blir störningarna för de boende, säger Ove Staflin om den hänsyn som tas till de boende vid valet av bansträckning.

Utställningar med bankorridorerna finns på biblioteken i Falun Borlänge, och i Ornäs. Fram till slutet av januari är det möjligt att lämna synpunkter.

Mer läsning

Annons