Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felmanöver orsakade flygolycka

Annons

I rapporten säger haverikommissionen att olyckan sannolikt orsakades av att triken manövrerades så att den utsattes för negativ belastning och därmed förlorade sin stabilitet.

Vittnen hade sett triken under flygningen och har uppgett att föraren genomfört en rad avancerade manövrar. Ett vittne, som befann sig cirka 800 meter från nedslagsplatsen, såg hur triken roterade i luften. Den sista biten mot marken föll triken med gondolen först och seglet som en lös, prasslande presenning ovanför. Föraren satt kvar i vraket och omkom vid nedslaget.

Haverikommissionen säger att den tekniska undersökningen av vraket, tillsammans med vittnesuppgifterna, tyder på att triken utsatts för negativ belastning.

Det innebär att vingen producerar lyftkraft som är riktad nedåt i förhållande till triken. Vanligast är att den negativa belastningen inträffar när ett luftfartyg flyger upp och ner, men kan också inträffa vid manövrering vid andra flyglägen.

Kommissionens påpekar att informationen om olyckan fördröjdes med 25 minuter innan den nådde Flygräddningscentralen. Anledningen var att larmoperatören vid SOS-centralen inte hade tillräckliga kunskaper om gällande rutin som ska tillämpas även vid mindre typer av luftfartyg.

Initiativet från flygklubben, att sända upp en trike som spanade från luften, var direkt avgörande för att haveriplatsen hittades innan mörkret föll.

Med anledning av agerandet vid SOS-centralen rekommenderas Luftfartsstyrelsen att hos SOS Alarm AB försäkra sig om att grund- och vidareutbildning för larmoperatörer vid SOS-centralerna ger nödvändiga kunskaper om definitionen av luftfartyg och de larmrutiner som gäller vid okänd haveriplats.

BÖRJE LINDH

Mer läsning

Annons