Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Felanmälan, Mari-Ann"

Annons

- Därigenom får fastighetsskötarna själva ta hand om reparationer och andra praktiska sysslor när de slipper telefonpassning, säger Mari-Ann Konradsson.

Därmed kan bostadsföretaget anlita entreprenadföretag i mindre utsträckning än tidigare. Resultatet inebär att konstnaderna dras ned.

Ett skäl bostadsföretaget måste ta hänsyn till, då hyreshöjningen troligen inte blir så stor det här året. Förhandlingarna om årets hyror har strandat och väntar på central förhandling.

Hyresgästerna i de 800 berörda lägenheterna, varav cirka tio procent inte är uthyrda, fick information om den förändrade orgnisationen i går torsdag.

Enligt Mari-Ann Konradsson handlar det främst om snickeri och rörmockarjobb som fastighetsskötarna får göra.

- Jag kommer själv att lägga jobben till våra sex fastighetsskötare som fyller fem och halv tjänster.

Telefontiden för felanmälan är timme varje vardagsmorgon med start tisdag. Dessutom finns ett journummer vid akuta behov.

Fastighetsskötarna har sina olika kompetensområden. Någon är duktig på el, en annan på snickeri och så vidare.

För fastighetsskötarna är förändringen välkommen.

- Tidigare har vi ofta blivit avbrutna i våra praktiska sysslor på grund av telefonpassning. Jag tycker det är positivt att det blir en förändring, säger fastighetsskötaren Jan Bäsén.

Efter en tid kommer nyordningen att utvärderas och revideras ifall det behövs mera resurser för återställa reparationer för fel-anmälningar.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons