Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fel om Volvo

Annons

Svar till Jesper Turesson,

den 24 november:

Insändaren under rubriken "Cyniskt Volvo" innehåller flera grovt felaktiga uppgifter.

1. Airbagen i ratten innehåller inte krut motsvarande en handgranat. När krockkudden utlöses fylls den av en gas och denna gas evakueras ur krockkudden när huvudet slår i den. Genom att gasen "sakta" försvinner ur kudden får huvudet en uppbromsning.

2. Volvo krocktestar sina bilar i världens mest moderna och avancerad krocksäkerhetsanläggning som ligger inne på Volvos fabriksområde i Torslanda i Göteborg.

Här krocktestas cirka 450 bilar per år, i olika krockvinklar, olika hastigheter och med olika storlekar på krockdockorna. Detta för att efterlikna verkligheten i möjligaste mån. Innan en bil kommer till krocklabbet så har den dessutom krockprovats flera tusen gånger i olika datorsimuleringar.

3. Volvo genomför en mycket lång rad av krocktester, inte enbart rena frontalkrockar. Många av proven genomförs i en hastighet av 64 kilometer i timmen (35 mph) som föreskrivs enligt Euro-NCAP-proven.

Dessutom genomförs dessa laboratoriekrockprov i både högre och lägre hastigheter än 64 kilometer i timmen.

4. Insändarskribenten talar om att vi har en "testbana" på vägarna runt Göteborg. Vad insändarskribenten förmodligen avser är att Volvo som en av få biltillverkare i världen har en egen haverikommission som undersöker olyckor. Denna haverikommission arbetar över hela landet. Dess syfte är att avslöja verkliga olyckstyper som kanske inte ryms inom de många krockprov som genomförs i laboratoriemiljö.

BO LARSEN, PRESSCHEF, INFORMATIONSAVDELNINGEN, VOLVO PERSONBILAR SVERIGE AB

Mer läsning

Annons