Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fascinerade av teknik

/
  • Hoppfull prefekt.
  • Deras pumpar var bäst. Helena Halvar och Anna Dahlberg trivs på det nya programmet Industriell utveckling och ledarskap på Högskolan Dalarna. Första årets examensarbete var att göra en pump. Det klarade de så bra att deras pumpar valdes till de bästa av de andra eleverna på programmet. Helena valdes att göra en extremt lätt fotpump och en Anna en fotpump för fast montering på en cykelram.

Annons

Anna har under terminen, liksom de övriga 17 eleverna, konstruerat och byggt olika produkter, som en vinsch, en tving, en pirra, säckkärra, och ett hårddiskkabinett.

Det sista projektet för terminen var att göra en fotpump som examensarbete. Eleverna fick själva välja målgrupp och Anna Dahlberg valde cyklister.

Hennes idé, som hon genomförde från planering till färdigt produkt, var en fastmonterad fotpump på cykeln. Hennes pump, som klarar tre bar (måttenhet för tryck), valdes till den bästa pumpen av alla när eleverna på sista skoldagen före sommarlovet gjorde en omröstning.

På andra plats kom Helena Halvars extremt lätta pump, gjord i aluminium.

Helena och Anna blev intresserade av det nya programmet av delvis samma skäl. Båda har ett genuint teknikintresse. För Helena var det dessutom programmets utformning, med en pedagogik som bygger mycket på vad som kommit fram i dialog med den lokala industrin, som lockade. För Anna var det kanske framförallt kombinationen industriell utveckling och ledarskap hon fastnade för.

Förre vd:n för Grycksbo pappersbruk Lennart Westman är sedan några månader tillbaka prefekt för institutionen Industriledarhögskolan och chef för den tekniska delen på högskolan.

- Vi tror mycket på den här utbildningen som har utvecklats i samarbete med företag i regionen, säger han och fortsätter:

- Ofta är företagen nöjda med den tekniska biten från högskolan men har saknat studenternas förmåga att interagera i grupp, fungera i ett lag och förmåga att ta ledarskap. Upplägget på utbildningen påminner på sätt och vis om hur man bedriver förändringsarbete i industrin.

Eleverna har fått jobba emot en fingerad företagsledning, självständigt och i projektform. De gör allt från grundplanering och kravspecifikation till att genomföra projektet. Praktiskt arbete varvas med teori. De får öva sig i att vara ordförande och bli säker i den rollen. De får också lära sig att presentera projekt, både muntligt och i skrift.

Mer läsning

Annons