Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farväl till fiaskot som blev en jättesuccé

Annons

Känslorna och intresset må variera: Kanske lättnad, likgiltighet eller möjligen saknad. Men oavsett vilken är det ändå ett program som skapat starka reaktioner, som engagerat många, redan från det första avsnittet med Harald Treutiger för sju år sedan, som tar adjö av en stor, och trogen publik i kväll.

Inget klämkäckt löfte om på återseende. Åtminstone inte från SVT. Där är det definitivt finito.

TV3 har visserligen bestämt sig för att ta över. Men vad dessa ord betyder i praktisk handling har vi inte sett ännu.

Om jag vore TV3, vilket jag för såväl mitt eget som deras bästa dess bättre inte är, skulle jag i alla fall fundera både länge och väl. Kanske vore det klokast att inleda med en time-out på åtminstone två-tre år eller något sådant. Men så blir det självklart inte.

Pang på direkt - och fiaskorisken är akut.

Inte minst treans egna erfarenheter borde avskräcka.

När kanalen tog över Fångarna på fortet från fyran för några år sedan föll det som varit en publiksuccé platt och blev en flopp som tittarna snabbt svek.

En tidigare succé var redan maximalt utnyttjad och uttjatad. Fortsättningen blev rena baksmällan.

Men om det skulle bli så med ännu en Robinson-expedition vet jag förstås inte. Jag har bara mina aningar...

Fyrans närmast desperata grepp om det förbrukade koncept som heter Farmen är i alla fall ett gott exempel på att tittarnas tålamod inte är outtömligt. Intresset har svalnat högst avsevärt.

Årets publik är bara två tredjedelar av fjolårets. Vilka grepp för att vinna utrymme på kvällstidningarnas löpsedlar är på gång för att om möjligt den vägen skapa nyfikenhet och vinna tillbaka några tittare? Och framför allt göra reklamköparna något mindre besvikna Helt klart är i alla fall att de något yngre föredrar både Big Brother och Fame Factory före Farmen just nu.

Fyran får mest nöja sig med oss som på tv-slang kallas "spill". Det vill säga vi för reklamköparna måttligt intressanta.

Expedition Robinson är inte bara en dokusåpa, den särklassigt proffsigaste om än i tveksam konkurrens, som samlat mellan 2,2 och 2,9 miljoner tittare det senaste kvartalet och sannolikt lockar ännu fler i kväll. Programmet har också blivit en symbol, ett ofta använt argument i tv-debatten:

Ska ett licensfinansierat public service-företag som SVT satsa av våra till synes stora men ändå tydligen otillräckliga licensslantar på denna typ av program?

Svaret är inte alldeles enkelt. Självklart ska SVT satsa på breda program riktade till en stor publik. Annars blir nog motiven för att få tittarna att betala dagens höga licenskostnad än mer begränsade.

Men det får inte ske till vilket pris som helst. Fast å andra sidan hade kanske slantarna gått till ännu en, för de allra flesta, osynlig digitalkanal.

För övrigt konstaterar jag att kommissarie Winter som väntat fick ett varmt mottagande. Nästan som kollegan Kurt Wallander i juletid. Svenska tv-tittare gillar svenska deckare.

Men vi gillar även utrikiska. Exempelvis Alias, som dess värre gick i mål i måndags.

Fast söndagskvällarnas Joe Renato i fyran verkar inte så pjåkig heller. Och själv ser jag fram mot att få återse Gil Grissom och hans kollegor hos CSI.

VECKANS KULTUR

Det ska vara gamla prylar. Antikrundan blir aldrig för antik för tv. Ständigt publikligans "mitt-i-veckan-topp".

VECKANS NATUR

Däggdjurens liv med legendariske Sir David Attenborough är en programserie som ingen vän av djur- och naturprogram bör missa.

Mer läsning

Annons