Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fartdårarna tar över

Annons

Faran består i att många på cykel och inlines tar sig utför Svärdsjögatan i höga farter.

Det har blivit rena rama störtloppsbanan för dem som tycker om att köra fort.

Många äldre människor känner sig otrygga, flera incidenter har också inträffat utefter cykelbanan.

- Jag är rädd att bli påkörd, folk åker alldeles för fort, sade en äldre dam med rullator som brukar promenera efter cykelbanan.

Den nya gång- och cykelvägen efter Svärdsjögatan är efterlängtad av många. Äntligen har det blivit en tryggare väg för alla skolelever och för alla som besöker idrottsanläggningen på Lugnet.

Men frågan är om cykelbanan blivit för bra?

Cykel- och gångtrafiken upp till Lugnet är under vissa tider intensiv. Trafikproblemen uppstår när ungdomar på cykel och inlines ska ta sig ner mot stan - då handlar det om väldigt höga farter. Det blir trångt och bökigt efter gång- och cykelbanan, olycksrisken är påfallande hög.

Samtidigt tvingas bilister passera cykelbanan för att ta sig in och ut på sidovägar som löper efter Svärdsjögatan.

Största problemet är korsningen vid Vasagatan, där är det svårt att ta sig ut på Svärdsjögatan, speciellt under vissa tider på dagen. Det är höga farter efter vägen, trots de uppbyggda vägbulorna som ska dämpa farten.

Nya Svärdsjögatan har fått ett rejält uppsving - frågan är bara om cykel- och gångvägen är för bra utrustad ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Gatuchefen Anders Liljekvist är medveten om att hastigheten i bland är alldeles för hög efter cykelbanan.

- Vi har redan gjort en hel del hastighetsdämpande åtgärder. Dessutom finns det markerat med plattor efter vägen att cykeltrafiken och inlinesåkarna ska hålla sig i ett eget körfält närmast trafiken, medan de gående ska hålla sig närmast fastigheterna, säger Anders Liljekvist.

- Men det är lite si och så med trafikregler, framförallt slarvar cyklister med givna regler.

- Men känner sig folk otrygga med att gå efter Svärdsjögatan, kommer vi naturligtvis att vidta ännu fler åtgärder för att dämpa farten, säger Liljekvist.

Den breda cykelvägen har fått cyklister att känna sig lite väl övermodiga och invaggas i säkerhet när man drar sig nedför Svärdsjögatan i hög fart.

Cyklister har förkörsrätt efter nästan hela Svärdsjögatan, bilister som kommer ut från tvärgatorna mot Svärdsjögatan har väjningsplikt. Bilisterna ska stanna och invänta att det inte finns några hinder på cykelbanan.

När det gäller inlines är reglerna lite mer luddiga. Men inlines-åkarna betecknas ur trafiksynpunkt som cyklister och ska hålla sig närmast trafiken på cykelbanan.

- Det går inte att bygga bort alla faror. Alla i trafiken måste visa omdöme, vi måste hjälpas åt för att få en trygg och lugn trafikmiljö, säger Anders Liljekvist.

LILLIS ÅKERBLOM

Mer läsning

Annons