Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färre väljer att läsa spåk

Annons

Intresset för C- och B-språk sjunker i hela landet. I Falun måste nu de tre gymnasieskolorna samarbeta för att kunna erbjuda de elever som vill möjlighet att läsa språk.

Trenden är tydlig i hela landet. 29 procent av gymnasiets avgångselever hade slutbetyg i tyska, spanska och franska B förra året. Det är tre procentenheter färre än året därförinnan. Utvecklingen är densamma för C-språk.

- Jag tror att en bidragande orsak är att man i dag klarar sig bra på engelska i hela världen, säger Anna-Lena Johnson, rektor på Lugnetgymnasiet, som svar på frågan varför färre och färre gymnasieelever väljer att lära sig ytterligare ett språk:

- Förr var det värdefullt att kunna ryska, då öppnade sig hela östblocket. Spanska för att klara sig i Sydamerika och Afrika, och med lite mer franska i Afrika så öppnade sig hela kontinenten. I dag kan man däremot hitta människor överallt i världen som kan och vill tala engelska, säger hon.

Ytterligare en anledning till de avtagande intresset för språkstudier är att det är krävande att lära sig ett nytt språk.

- Nu generaliserar jag givetvis, men normalt så krävs det mycket slit för att lära sig ett nytt språk och då är det kanske lättare att få bra betyg om man väljer ett annat ämne.

På senare år har språkklasserna minskat och minskat, och för att över huvud taget kunna erbjuda eleverna studier i tyska, franska, spanska, italienska och ryska ska nu Kristine, Lugnet och Haraldsbo samarbeta. Eleverna på de tre skolorna ska från och med nästa termin ha språkundervisning på gemensamma tider.

- Det är för att vi över huvud taget ska få till språkgrupper och inte tappa de som vill.

Falun samarbetar i dag med Borlänge och Ludvika under namnet MittGymnasieDalarna och de tre har enats om att man ska satsa mer på språkundervisningen. Målet är att fram till 2006 dubbla antalet elever som läser C- och B-språk.

Under sina 20 år som rektor har Anna-Lena Johnson sett ett ständigt minskat intresse för C- och B-språk, men hon har också varit med och introducerat italienska och ryska på schemat. Hon säger att hon tycker det är svårt att avgöra om utvecklingen är oroväckande eller inte.

- Det klart att det innebär en utarmning, men det kanske är andra språk, som arabiska, som vi ska lära ut i framtiden, säger hon.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons