Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fantasifigur lever farligt på halkkörbanan

Annons

Stereon i bilen pumpar ut hög musik.

Vi är ett coolt kompisgäng på väg till fjällen för att åka snowboard. Eftersom vi tänker bo billigt så ingår ett tält i packningen.

Bilen är med andra ord tungt packad och vinterdäcken är använda två säsonger.

- Bromsa!!! ropar Robban.

Det är då Agda, 99 år, kliver ut på övergångsstället.

Föraren bromsar och vi får oss en sladd som skickar oss ut i en piruett långt ut i andra körbanan. Det killar i magen.

Robert Habourns fantasifigur Agda får en ny chans. Habourn är den som manövrerar halkjiggen på bilen vi färdas i och det är han som anger förutsättningarna, exempelvis om bilen ska ha nya vinterdäck, om det är tung packning i bakluckan eller om bilen har många passagerare.

Utifrån sett ser bilen ut att vara utrustad med fyra extra stödhjul. Dessa är hydrauliska och ekipaget kan alltså simulera olika förutsättningar. Det är "Robban" som håller i manöverpanelen.

- Vi har den riskutbildning som krävs för att få B-behörighet och då går man igenom vad som händer vid till exempel panikinbromsningar och ändrar hastigheten 10 kilometer i timmen upp eller ner så att man ser vad som händer vid olika hastigheter. Det här handlar om att hela tiden tänka till, för varje kilometer ökar den levande kraften.

Malmenskolans halkbana hade nyligen besök av en besiktningsman från Vägverket som tyckte att standarden på banan var så bra att den borde utnyttjas av fler. Det här anammade rektor Conny Dahlfors.

- Jag gick och grunnade på det. Med den potential vi har så ska vi utöka halkkörningen med utbildning för både företag och privatpersoner. Dessutom är det långa köer överallt till de olika halkbanorna. Det är 12 veckors väntetid i Västerås och halkbanan i Uppsala är inte tillgänglig sedan de började att bygga motorväg där.

- Min stora dröm är att utveckla detta ytterligare. Redan nästa vecka ska vi bli klara med jiggen på en lastbil också. Det är i så fall den enda i landet.

Dahlfors ser också en möjlighet i att kunna montera samma utrustning på en buss och erbjuda bussbolag chansen att utbilda sin personal på halkbanan.

-När kommuner gör upphandlingar kräver de ofta att chaufförerna ska ha gått nollvisionskurs, halkbaneutbildning, räddnings- och brandsäkerhetskurs. Men halkkörning finns inte med buss. Det här tror jag, kan inom ett år ge minst två arbetstillfällen till här på banan.

Det är fler som borde lära sig att stanna säkert när Agda, 99 år, attackerar ett övergångställe.

SARAH HJÄLM

Mer läsning

Annons