Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fame Factory står modell

Annons

Nytt sätt. Vi väljer samma modell som Fame Factory i Skara är uppbyggt på, berättar Linda Nilsson vid Företagsdörren om den satsning för att skapa sysselsättning och tillväxt.

Foto: ROLAND BERG

u Säter får sin egen variant av Fame Factory, men inte som artistfabrik utan företagsfabrik.

Linda Nilsson, projektledare för Företagsdörren i Säter, Borlänge och Gagnef, tittade på Fame Factory på TV3.

Det är Bert Karlssons artistfabrik i Skara som med framgång hittar nya musiklöften.

Varför inte använda samma idé, men för utveckling av företag? tänkte hon.

Företagsfabriken innebär att ett 30-tal entreprenörer inom olika branscher, fem i Säter, fem i Gagnef och 20 i Borlänge ges chansen under ett år.

Ett antal lämpliga coacher anlitas, till exempel inom affärsplanering, marknad och ekonomi.

Målgrupp är nyföretagare inom olika branscher och rekrytering till "fabriken" sker genom ett entreprenörsprogram.

I Säter finns redan en lokal i källarplanet på badhuset. Men ett företag inom till exempel tillverkning, kan förstås finnas på annan plats.

För projektperioden den 1 april 2004 till den 30 juni 2006 beräknas kostnaden för projektet till 8,1 miljoner kronor, varav 3,1 miljoner i EU-medel och 500 000 kronor från Region Dalarna.

För Säters kommuns del handlar det om en insats på totalt 482 000 kronor fördelat på 160 000 i 2004, 215 000 2005 och 107 000 kronor 2006.

Vid senaste sammanträdet i Säters kommuns näringslivsutskott deltog Linda Nilsson och informerade om företagsfabriken"

ROLAND BERG

Mer läsning

Annons