Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falun får flest aktier

Annons

Det blev som landstingsrådet Ingalill Persson och arbetarkommunen ville. I det utvecklingsbolag för Lugnet som kommunen ska bilda tillsammans med Skanska ska kommunen äga 51 procent av aktierna och Skanska 49 procent.

I alla fall blir det så till att börja med. Det beslut som kommunstyrelsen nu fattat om bolaget innebär även att 30 procent av aktierna ska kunna säljas till näringslivet. Kommunen och Skanska ska sälja ut lika stora poster till dem som vill gå in i bolaget.

Detta innebär att kommunen då inte kommer att vara majoritetsägare.

- Men vi kommer i alla fall att vara den största ägaren, säger kommunalrådet Jonny Gahnshag.

Att arbetarkommunen på det här sättet påverkat beslutet från ursprungsförlaget där kommunen och Skanska skulle äga lika mycket var är helt naturligt, anser Jonny Gahnshag.

- Ja absolut. Jag tar alltid styrning från mitt parti. Det här är ett stort beslut och det är därför viktigt att medlemmarna känner sig trygga. Och både våra samarbetspartier och Skanska gick med på den här förändringen, säger han.

Men det gjorde inte vänsterns Sören Johansson som ogillar hela upplägget med Skanska som han anser inte kunnat visa att man kan tillföra någonting till Lugnet.

En punkt som oroat många är vad som ska hända med anläggningarna. De ska inte säljas utan stanna kvar i kommunens ägo eventuellt i ett fastighetsbolag, försäkrar Jonny Gahnshag.

- Jag gör ingen annan bedömning än att det blir ett av kommunen helägt bolag, säger han.

Det nya utvecklingsbolaget för Lugnet ska inte heller utreda driften, beslutade kommunstyrelsen. Den ska i stället kommundirektören utreda tillsammans med Skanska. Och den delen av beslutet ogillar Sören Johansson storligen.

- De som inte tyckte det var någon bra idé att låta Skanska utreda om Skanska ska få sköta driften via det nya utvecklingsbolaget blev lurade, säger han och förstår inte vilken skillnad det nu blir.

Sören Johansson tror inte att det blir billigare om man kommer fram till att Skanska ändå ska ta över driften. Enligt Sören Johansson har Skanska begärt 1,5 miljoner kronor mera än vad det kostar kommunen i dag.

- Men Sören Johansson glömmer att tala om att det bara är första året det skulle bli dyrare, säger Jonny Gahnshag.

Att det måste bli så inledningsvis finner han helt naturligt. Kommunen kan i dag fördela en del av driftskostnaderna på hela sin organisation, så kallade overheadkostnader.

Det kan inte Skanska göra innan man hittat besparingsmöjligheter på driften, påpekar Gahnshag.

Det slutgiltiga beslutet om det nya bolaget tillsammans med Skanska ska tas av kommunfullmäktige. Och där lär Sören Johansson fortsätta sin kamp för att stoppa det.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons