Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falun får fem nya rondeller

Annons

Falu kommun satsar alltså hårt på rondeller.

Från början fanns två: vid Västra skolan och vid infarten till gruvan.

Beståndet har sen utökats, med utsmyckade cirkulationsplatser i Norslund, Lugnet, Jungfrun, Svärdsjögatan/Linnévägen och Holmtorget.

Och nu kan tidningen avslöja att kommunen tänker bygga fem nya inom den närmaste tiden:

Korsningen vid infarten till lasarettet och till Dalregementet (Herdinvägen).

Korsningen Nybrogatan-Trotzgatan vid Östra skolan.

I hörnet ovanför Rolf Ericssons bil efter Korsnäsvägen/Hälsinggårdsvägen.

Trafikljusen tas bort och ersätts med rondell i hörnet Gruvgatan-Myntgatan, mellan Folkets Hus och Arbetsmiljöinspektionen.

Detsamma gäller hörnet Trotzgatan-Korsnäsvägen. Där blir också en ny cirkulationsplats.

Några av dessa nya rondeller kommer att byggas redan i år, bland annat den vid Östra skolan.

Resten planeras att byggas nästa år.

- Vi tycker det är bra med cirkulationsplatser och kommer att satsa på sådana framöver, säger Sven-Erik Andersson.

Det finns flera anledningar.

En är att rondeller är mera trafiksäkra. Risken för svåra personskador reduceras.

En annan anledning är att rondeller i längden blir billigare än trafikljus.

- Vi slipper ett återkommande underhåll. Trafikljusen ska skötas. En utsmyckad rondell behöver vi knappast göra något åt, säger Andersson.

Men han erkänner också att man fått ta emot kritik från allmänheten.

Kritiken riktas främst mot två cirkulationsplatser.

Västra skolan.

Holmtorget.

Rondellen vid Västra har problem när många använder övergångsstället. Då växer bilköerna i och utanför rondellerna snabbt.

Och Holmtorgsrondellen bedöms som trång. Bussar kan knappt ta sig igenom.

Men Sven-Erik Andersson kommenterar:

- Det går inte att göra så mycket åt Västrarondellen. Vi har undersökt möjligheterna med en tunnel eller en bro. Tunneln är dock utesluten på grund av grävsvårigheter och en bro skulle bli för dyrbar.

- När det gäller Holmtorgsrondellen erkänner vi att den är smal och trång. Men det fanns inte plats att göra den större. Men rondellen dämpar hastigheten vilket vi tycker är mycket positivt.


fakta | olyckor

Över hälften av alla trafikolyckor med personskador inträffar i tätorter och de flesta sker i korsningar.

Cirkulationsplatserna (rondellerna) minskar kanske inte antalet olyckor, men skadorna blir lindrigare.

Främsta skälet till att allvarliga olyckor minskar är att hastigheterna är låga och att vinkeln mellan fordonens körriktningar är liten.

(Vägverket)

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons