Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facket riktar skarp kritik mot Lidl

Annons

Enligt honom strukturerar det tyska livsmedelsföretaget alla sina butiker likadant. I Ludvika öppnade Lidl portarna den 3 februari och med den butiken har han ännu inte haft så mycket att göra. Icke desto mindre är intrycken många. Och listan över anmärkningar är lång.

- De ändrade öppettider i påsk utan att förhandla om det, vilket bryter mot lagen om medbestämmanderätt. Nu har vi begärt förhandlingar med dem, vilket kan leda till skadeståndskrav. För oss är det en markering att vi inte accepterar brott mot lagen.

Problemen bottnar enligt Handels i bristen på grundläggande kunskap om arbetsmiljölagstiftning, både hos butikschefer och regionchefer.

En anledning tror han är att de sistnämnda byts ut så ofta att de helt enkelt inte hinner lära sig tillräckligt - eller etablera en kontakt med facket.

- Den förra regionchefen fanns kvar några månader. Nu ska en dansk ta över fram till juli. Sedan återgår han till Danmark. Vi har helt andra regelsystem i Sverige och dem kommer han inte att lära sig på fyra månader.

Butikschefens befogenheter sträcker sig enligt Daniel Andersson i princip ingenstans. Tidningen försökte på måndagen ställa frågor till butikschefen i Ludvika, Susanne Steen, som dock inte tillåts svara på dessa på grund av företagets policy.

- Jag tror att de många gånger själva förlorar på att vara så hemliga, säger Andersson.

Han pekar också på konkreta skräckexempel i hur företagsledningen i Tyskland måste vara med och besluta i enstaka frågor. Ett handlar om Anderssons eget förslag på att införskaffa skyddshandskar och förkläden till den delen av personalen som handskas med frysvaror.

- Det gick inte sade de, för sådana saker måste de ta beslut om i Tyskland - det får inte göras lokalt. Även om inköpspriset är 200 kronor per butik. Om inte ens regionchefen får besluta om en sådan sak, då är det något allvarligt fel i organisationen.

Lidl gjorde också fel när man byggde butiken i Ludvika. Bestämmelserna säger nämligen att en butik måste ha minst två omklädningsrum, men Lidl har bara ett.

- De påstår att de kan organisera arbetet så att män och kvinnor inte behöver byta om samtidigt, men enligt de anställda jag talat med finns det inte en chans att kunna genomföra.

Dessutom ska någon av Lidlbutikerna i Dalarna ha haft inventeringar efter att nattarbetsförbudet träder in; mellan 24.00 och 05.00. Även det är förbjudet i lag, om man inte söker dispens för det.

Ytterligare ett problem ser han i anställningsformen; att många av de som är provanställda på Lidl är unga och i flera fall får jobba färre än 15 timmar i veckan.

- De kan inte ens gå med i a-kassan och får därmed inte stämpla upp till full tid. Visst har andra kedjor också provanställningar, men Lidl utnyttjar systemet maximalt.

Men kanske är det allvarligaste i Ludvika den rädsla hos personalen som Daniel Andersson säger sig upplevt.

- En av de anställda i Ludvika sade till mig att "vi frågar inte om vi kan gå med i facket, för då får vi sparken".

Men det är någonting som Handels tänker förändra.

- Kommer man bara ut med information om att det är helt ofarligt att engagera sig fackligt, så är de anställda inte rädda. Snarare tvärtom, för det är ju deras arbetsplats.

Sålunda är steg ett för Handels att bilda en fackklubb i Ludvika, för att på så sätt kunna informera personalen om deras rättigheter.

- Långsiktigt handlar det om att förändra synen på de anställda och att informera dessa om sina rättigheter. I Avesta och Hedemora fungerar fackklubbarna väl.

Misstron sträcker sig till andra fackliga organisationer i Ludvika, exempelvis Metall.

- De har ringt och frågat oss om det är okej att handla på Lidl. Det är ju lite lustigt, säger Andersson.

Han säger sig inte vara ute efter att stå i vägen för Lidl, utan mer hjälpa dem på rätt väg.

- Lidl är ett sådant företag som måste möta motstånd. Gör de fel 100 gånger så får de 100 skadeståndsanmälningar från oss.

Hur länge orkar Handels kämpa mot Lidl?

- Tills det blir rätsida på det. Det spelar ingen roll hur lång tid det tar. Vi kommer aldrig att ge oss. Det blir Lidl som får stryka på foten.

Fotnot: Tidningen försökte låta Lidl svara på synpunkterna från Handels, varvid företagets representant begärde frågorna i skriftlig form. Något svar på e-postmeddelandet kom sedan aldrig.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons