Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extra lön ska locka chaufförer till bussarna

Annons

I gårdagens tidning berättade vi om kaos i busstrafiken i Falun, med många inställda bussturer sedan Swebus tagit över trafiken. För att försöka fylla luckorna i Falun försöker Swebus förmå semestrande chaufförer att mot extrabetalning gå in och köra. Men erbjudandet tycks inte kännas så lockande.

- Vem vill sitta i buss i sex timmar i sträck i 45 graders värme för de extrapengarna? Inte jag i varje fall. Hur säker chaufför är man i det läget? Jag skulle i alla fall inte vilja åka med någon av oss under sådana förhållanden, säger en av de chaufförer som blivit erbjuden extrapengarna.

Men det är inte bara värmen som får chaufförerna att morra, utan också de försämrade arbetsvillkoren. Och det råder upprorsstämning bland dem. Tidningen har blivit kontaktade av flera chaufförer som dock vill vara anonyma.

När Swebus tog över trafiken tecknades ett nytt branschavtal. De flesta chaufförer tillhör transport men det är nu Kommunal som har förhandlingsrätten. Enligt de chaufförer som tidningen talat med hade Kommunal föga förståelse för chaufförernas krav och allt blev till det sämre.

I avtalet ingår bland annat så kallad ramtid. Det innebär att chaufförerna i bland ska vara tillgängliga 13,5 timmar per dag med många långa och obetalda raster. I princip får de bara betalt för den tid de kör. Detta system fanns även på Dalabuss tid men då var chaufförerna indelade i grupper så att en grupp frivilligt valde detta mot att slippa köra lördagar och söndagar.

- Men nu finns inga grupper och det är bara att finna sig. Schemana fick vi först förra veckan. Varför fick vi inte behålla de gamla över sommaren? Det här är djävligt illa skött. De har talat om någon ändring till hösten men det är svårt att tro på när de inte har brytt sig om att lyssna på oss tidigare, säger en annan chaufför.

Flera av chaufförerna funderar på att säga upp sig och några har redan gjort det.

- Det går inte att ha ett fungerande familjeliv och exempelvis hämta och lämna på dagis med sådana här arbetstider, säger Kenneth Övervall som valt att säga upp sig.

Jobbet har också blivit snärjigare. Exempelvis har inställelsetiden skurits ner till fyra minuter från det att bussarna rullar ut från depån på Ingarvet tills de ska vara på plats i centrum. Då vill det till att allt går radrätt utan stopp om inte passagerarna ska få vänta, menar chaufförerna.

Och Swebus trafikplanering kritiseras också av Björn Floresjö på Dalatrafik. Planeringsorganisationen sitter i Stockholm med föga kunskap om hur det ser ut i Dalarna.

- Så här får det inte vara. Det brister mycket i det lokala kunnandet, säger han.

Han är orolig för att chaufförerna får det så snärjigt att hinna att det är risk för att de hoppar över nödvändiga säkerhetskontroller av bussarna innan de kör ut för att vinna några minuter.

- Sådant här måste rättas till så att förarna kan utföra sitt arbete på ett säkert sätt och hinner med att kontrollera det de ska, säger Björn Floresjö.

Nästa vecka ska han träffa Swebus planerare och framföra sina krav.

Den nedlagda bussdepån i Linghed är också ett irritationsmoment för chaufförerna. De anser att det är rena miljöförstöringen. Nu går bussarna tomma från Falun upp till Linghed innan de ska börja köra och tomma hem efter dagens slut.

- Det blir en 30 mil extra tomkörning på bussarna varje dag plus det chaufförerna får köra med egna bilar till och från bussarna. Falun kommun har ju ett miljötänkande sägs det. Jag undrar om kommunen vet om det här, säger en chaufför som kör i norra kommundelen.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons