Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Examen i museet

Annons

Det började med att förskolan i höstas fick en gruvlåda innehållande en hel del prylar, bilder, figurer, sagobok med mera.

Efter det har barnen inspirerats och haft gruvan och Världsarvet inlagd i verksamheten.

- Minst en dag i veckan har vi arbetat med världsarvet i någon form. Vi har sett filmen om Falu gruva, vi har varit nere i gruvan, vi har berättat hur gruvdrängar, hur kvinnor och män levde och hur det såg ut vid gruvområdet på den tiden, berättar förskolelärarna Malin Engström och Tage Hällberg.

Varför var det så sotigt och svart? Varför växte det inga träd eller buskar vid gruvområdet? undrade barnen.

Det är många frågor som kräver svar. Det märks att förskolebarnen på Gullvivan är intresserade.

Gruvlandskapet, som förskolebarnen skapat, är ett bevis på detta.

Av mjölkkartonger, klister och färg har förskolebarnen fixat ett eget landskap med gruvstugor, gruvmuseum, till och med Creutz Lave finns med i det vackra, men kala gruvlandskapet.

När förskollärarna håller ett litet upprop är barnen ivriga att svara.

Vem var det som upptäckte gruvan? är en av frågorna.

- Kårebocken svarar Tilde, sex år, med självklarhet i rösten.

På lördag ska förskolebarnen på Gullvivan visa sitt gruvlandskap på utställningen - ett gruvligt bra arbete.

LILLIS ÅKERBLOM

Mer läsning

Annons